Järjestyksessään 100:nnen A220 -koneen toimitus oli virstanpylväs myös airBalticille. Yhtiön laivastossa se on nyt jo 21. A220-kone ja samalla ensimmäinen yhtiön vuonna 2018 tekemästä 30 A220-koneen lisätilauksesta.
Uusissa koneissa takarungon vihreä maalaus jatkuu aina rungon alapinnalle saakka. Myös yhtiön ensimmäisenä vastaanottama A220 on maalattu uuden kaavion mukaisesti. AirBalticin mukaan muutoksella halutaan korostaa kestää kehitystä ja vihreämpää suuntausta. AirBaltic vastaanottaa kuluvan vuoden aikana vielä yhden A220-koneen, sillä yhtiö kertoo laivaston kasvaan vuoden 2019 loppuu mennessä 22 A220-300-koneeseen. Vuoden 2020 lopussa koneita on määrä olla jo 26.
AirBalticin reittiverkosto koostuu kohteista Euroopasta, Venäjällä ja Lähi-idässä. Yhtiön nimissä on myös A220 -koneiden pisin reittiyhteys eli 6,5-tuntinen lento Riiasta Abu Dhabiin.
AirBaltic kehuu konetta erinomaiseksi ja sen suorituskyky on yhtön mukaan jopa ylittänyt odotukset. Ainoa suurempi viimeaikainen ongelma on koskenut koneiden moottoreita, joille on asetettu suorituskykyrajoituksia. Airbus A220 -koneiden tuotantolinjastot sijaitsevat Kanadan Mirabelissa sekä Yhdysvaltain Alabaman osavaltion Mobilessa. Aiemmin konetyyppi tunnettiin nimellä Bombardier C series. Niistä ensimmäisen vastaanotti Swiss kesäkuussa 2016.
Muita A220-operaattoreita ovat Delta Air Lines, Egypt Air, Air Tanzania ja Korean Air. Nykyisin siis lähes 100:n A220 -koneen laivasto lentää kuuden operaattorin lentoja neljällä mantereella. Lokakuun 2019 lopussa koneesta oli tehty 530 tilausta ja asiakkaita on yli 20. Lue myös:
|
|||




