Kadonneen malesialaiskoneen tutkinnan väliraportti julkaistiin vuosipäivänä (linkki)

Tmalaysia_report2_315asan vuosi sitten kadonneen Malaysia Airlinesin lennon MH370 tutkijat ovat julkistaneet massiivisen 584-sivuisen väliraportin. Se ei sisällä varsinaisesti uutta, mutta tuo silti lisää tietoa Boeing 777 -koneen katoamisesta. Raportissa on vain faktoja, ei analyysiä tai arvioita tapahtuneesta.

Lento MH370 Kuala Lumpurista Pekingiin operoitiin 8. maaliskuuta 2014 Boeing 777-200ER -koneella (9M-MRO). Se nousi ilmaan Kuala Lumpurin kansainvälisen lentokentän kiitotieltä 32R kello 0.41.43 paikallista aikaa.

Viimeinen signaali 777:n transponderilta eli toisiotutkavastaajalta malesialaiselle SSR-tutkalle (Secondary Surveillance Radar) vastaanotettiin kello 1.21.13 koneen saavutettua korkeudessa FL350 reittipiste IGARI:n Etelä-Kiinan merellä.

malaysia_report_chart_315Sen jälkeen konetta pystyttiin seuraamaan jonkin aikaa alueen ilmapuolustusjärjestelmien PSR-primääritutkilla (Primary Surveillance Radar). Boeing kääntyi takaisin tulosuuntaansa ja lensi lounaaseen Malesian niemimaan yli.

Meren ylle tultuaan 9M-MRO kääntyi luoteeseen kohti lentoväylää N571. Kohde katosi lopullisesti tutkasta reittipisteen MEKAR jälkeen (kartta).

On esitetty epäilyksiä, että tutkavastaaja olisi tahallisesti sammutettu. Tutkijat ovatkin laajasti selvittäneet mm. koneen miehistön taustoja,  Ohjaajien taloudellisista kytköksistä ei löytynyt mitään epätavallista. Myöskään viime aikaisia muutoksia käyttäytymisessä ei havaittu.

Ohjaamomiehistön toimintaa lentoasemalla ennen koneeseen nousemista selvitettiin valvontakameroiden tallenteista. Niitä verrattiin aiemmin nauhoitettuihin.

Mitään normaalista poikkeavaa ei niissäkään havaittu. Myöskään lentäjien terveystiedoista ei löytynyt myöskään mitään poikkeavaa esimerkiksi masennukseen viittaavaa.

dk180_underwater_locator__dukaneseacomRaportissa kerrotaan, että SSFDR-lennontallentimen (Solid State Flight Data Recorder) vedenalaisen ULB-paikantimen (Underwater Locator Beacon, kuvassa) paristoa ei oltu vaihdettu. Se oli vanhentunut jo joulukuussa 2012.

Ohjaamon SSCVR-ääninauhurin (Solid State Cockpit Voice Recorder) pariston päiväys oli ajan tasalla. SSFDR:n vanhentunut paristo oli todennäköisesti edelleen kunnossa, mutta sen toiminta-aika saattoi olla lyhentynyt aiotusta 30 vuorokaudesta.

Boeingissa oli rahtina 221 kiloa litium-ioniakkuja. Raportissa paneudutaan mm. niiden valmistamiseen ja pakkaamiseen kuljetusta varten.

Tutkijat selvittävät myös koneen moottoreita ja järjestelmien toimintaa. Raportissa on myös satoja sivuja erilaisia radio- ja puhelinliikennetallenteita.

Konetta on etsitty eteläiseltä Intian Valtamereltä. Vaikka vuosi on kulunut, mitään koneeseen kuuluvaa ei ole löydetty merestä kellumasta. MH370 saattaakin muodostua yhdeksi ilmailihistorian suurista mysteereistä. ++

Lennon MH370 -katoaminen: Väliraportti (PDF)

Lue Lentoposti.fi:n koostejuttu tapahtuman taustoista: