Maastoetsijät on lähetetty tutkittavana olevan alueen koilliskulmaan tarkastamaan havaintoja. Myös tanskalainen EH-101 Merlin -helikopteri yrittää päästä varmistamaan, onko maassa jotain kadonneeseen koneeseen liittyvää. Eilen lähellä samaa aluetta lähellä Storglaciären-jäätikköä norjalaiset F-16-hävittäjät saivat lämpökamerahavainnon ympäristöstä erottuvasta kohteesta. Alunperin kerrottiin, että koneen automaattisesti aktivoituvan ELT-hätälähettimen signaali olisi havaittu. Mahdollinen lähete kuitenkin katosi. Mukana etsinnöissä on perjantaina ollut siviili- ja sotilashelikoptereita Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta. Niiden toimintaa on rajoittanut huomattavasti huono sää. Englannista on saatu avuksi etsintöjä koordinoimaan Boeing E-3 Sentry AWACS -tutkavalvontakone, joka pystyy olemaan alueella puoleen yöhön asti. Myös F-16-hävittäjiä on lentänyt alueella. Kellon lähetessä iltayhdeksää Kebnekaisella on ilmassa amerikkalainen C-130 Hercules ja norjalainen P-3 Orion. Myös ruotsalainen Agusta A109 Hirundo -helikopteri (HKP 15) on paikalla. Yön aikana etsintään on käytettävissä helikoptereita vuoroissa seuraavasti: ruotsalainen Super Puma (kello 21-23), norjalainen Sea King (00-02) ja norjalainen Bell 412 (05-08). Kadonneessa C-130J-koneessa oli viiden hengen kokenut miehistö. Kone oli vain kaksi vuotta vanha, se toimitettiin Norjan ilmavoimille 2010 (rek. 5630, "Siv"). Etsinnät jatkuvat mahdollisuuksien mukaan. Maastoetsijät ovat liikkuneet moottorikelkoilla ja Bandvagn-tela-ajoneuvoilla. Vuoristoinen ja asumaton etsintäalue on viimeisen vuorokauden sääolosuhteissa varmasti Skandinavian vaikein. Sään odotetaan paranevan alueella huomenna puoliltapäivin. Heti päivän valjetessa kaksi norjalaista Bell 412 -kopteria jatkaa etsintöjä. Samaten P-3 Orion palaa alueelle. Päivän mittaan mukaan liittyy vielä neljä helikopteria. Viimeiset tutkahavainnot kadonneesta C-130J-koneesta saatiin Ruotsin korkeimman Kebnekaise-tunturin länsipuolella, miltei huipun tasolla. Kartta etsintäalueesta sekä viimeisimmistä tutkahavainnoista: Sjöfartsverket
LUE MYÖS:
|
|||