Ilmailumääräysten mukaan lentokoneissa on kuljetettava tarvittava määrä polttoainetta turvallisuuden varmistamiseksi esimerkiksi tilanteissa, joissa lennolle tulee viiveitä tai sääolosuhteet muuttuvat siten, ettei määrälentopaikalle voida laskeutua niiden tai muiden operatiivisten syiden seurauksena. Tämä lennoilla kannettava ylimääräinen polttoaine lisää painoa, joka puolestaan lisää polttoaineen kulutusta sekä kasvattaa lennon päästöjä. "Tämä määräyspaketti on osa EASA:n suurempaa pyrkimystä vähentää ilmailun ympäristövaikutuksia", sanoi EASA:n lentämisen standardoinnista vastaava johtaja Jesper Rasmussen. Muutoksen taustalla on EU-komission täytäntöönpanoasetus (EU) 2021/1296, joka annettiin 4. elokuuta 2021, asetuksen (EU) N:o 965/2012 muuttamisesta ja oikaisemisesta koskien polttoaine-/energiasuunnittelua ja polttoaineen/energian kulutuksen hallinnan vaatimuksia. EU:n mukaan lentotoiminnan harjoittajien olisi voitava käyttää suorituskykyyn perustuvia suunnittelu- ja hallintamenettelyjä, joilla parannetaan tehokkuutta tuottamalla taloudellisia ja ympäristöhyötyjä ja samalla säilytetään turvallisuustaso tai jopa parannetaan sitä.
Lentoyhtiöt ovat aiemmin mm. muistuttaneet matkustajiaan ylimääräisen matkatavaran kuljettamisen lisäävän päästöjä, kun koneiden paino kasvaa. Esimerkiksi Finnair on esitellyt laskelmia, joiden mukaan jokaisen matkustajan matkatavaroistaan vähentämä yksi kilogramma toisi polttoainesäästöjä , joilla voisi lentää jopa 20 Tokion-lentoa. Vastaavasti painosäästö ilman lisälentoa tarkoittaisi päästövähennyksiä. EU:n tavoitteena on polttoaine/energiasuunnittelua ja polttoaineen/energian kulutuksen hallintaa koskevien uusien sääntöjen myötä mahdollistaa tasapuoliset toimintaedellytykset kaikille asianomaisille osapuolille ilmailun sisämarkkinoilla sekä paranaa unionin ilmailualan kilpailukykyä. Nyt EASA haluaa mahdollistaa tämän lisäpolttoainevaatimuksen optimointia kuitenkin korkea turvallisuustaso säilyttäen. Uudistettu määräys perustuu kehittyneeseen riskiarviointiin sekä laskentamalleihin, jotka perustuvat aiempaa parempaan tietoon sekä päätöksentekoon. Päätös on linjassa myös kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n ohjeistuksen kanssa. Uudet periaatteet koskevat perinteisten ilma-alusten lisäksi myös vaihtoehtoisilla energialähteitä käyttäviä ilma-aluksia kuten sähkölentokoneita.
EASA:n uudistetut lisäpolttoainevaatimukset tulevat voimaan 30. lokakuuta 2022 lähtien ja ne sisältävät kolme vaihtoehtoa: perustason polttoaine/energiajärjestelmä, perustason polttoaine-/energiajärjestelmä, jossa on muunnelmia ja yksittäinen polttoaine/energiajärjestelmä, joka perustuu lentotoiminnan harjoittajan turvallisuus- ja lentotoimintatietojen vertailevaan analyysiin. Siinä sovelletaan lisäksi tieteellisiä periaatteita. Kaikkiin näihin polttoaine-/energiajärjestelmiin on sisällyttävä edelleen polttoaine-/energiasuunnittelun ja lennonaikaisen uudelleensuunnittelun vaatimukset, lentopaikan valinnan vaatimukset ja lennonaikaisen polttoaineen/energian kulutuksen hallinnan vaatimukset. Ympäristön kannalta EASA ja EU odottavat muutoksen tuovan enintään yhden miljoonan tonnin polttoainevähennykset EU-operaattoreille verrattuna vuoden 2015 lentomääriin.
Polttoainesäästöt korostuisivat siis erityisesti kaukolennoilla, jotka tuottavat eniten hiilidioksidipäästöjä. Eurocontrolin mukaan kaukolennot edustavat 6,2 prosenttia lennoista, mutta 51,9 prosenttia kaikista CO2-päästöistä.
|
|||