Air Navigation Services Finland Oy otti 1. helmikuuta tehdyn AIP-päivityksen (Aeronautical Information Publication) myötä Kittilän lennonjohdossa käyttöön tornitutkapalvelun. Ensimmäisen kerran Radar contact eli tutkayhteys kuultiin ANS Finlandin mukaan Kittilän lennonjohdotaajuudella aamupäivällä 1. helmikuuta 2018. Uutta lennonjohtopalvelua vastaanotti tuollloin Transavian lento TRA735. Tornitutkapalvelu helpottaa lennonjohdon työtä mm. koordinointitarpeen vähenemisenä aluelennonjohdon suuntaan sekä odotustarpeen vähenemisenä kun kapasiteetti kasvaa porrastusten pienenemisen myötä. Kittilään tutkapeiton tuovat Rovaniemen ja kaksi Norjan Avinorin MSSR-toisiotutkaa (Monopulse Secondary Surveillance Radar) Kirkenesissä ja Altassa. Käytössä on 5 NM porrastukset. Seuraavassa vaiheessa edessä lienee asematason ja rullaustiekapasiteetin kasvattaminen. "Palvelun käyttöönotto on vienyt aikaa, kun järjestelmien ja laitteiden asennusten ja viranomaishyväksyntöjen lisäksi lennonjohtajat käyvät tutkakurssit ja hankkivat tutkakelpuutukset. Kiitokset kuuluvat kaikille suunnitteluun, koulutukseen ja hyväksyntäprosessiin osallistuneille", kertoi Pekka Olanterä ANS Finlandin Operatiivisesta tuotannonohjauksesta. Erityisesti vilkkaan talvikauden aikana Kittilässä palvelua antaa lennonjohtaja, joka porrastaa lentoliikenteen. Hiljaisina aikoina käytössä oleva lennontiedotuspalvelu tarkoittaa porrastusvastuun siirtämistä lentokoneen ohjaamoon. Tuolloin liikennetilanne on merkittävästi hiljaisempi. Finavian tilastojen mukaan Kittilässä oli vuoden 2017 aikana 1 598 laskeutumista. Kasvua on ollut 25,2 prosenttia.Yksin joulukuussa laskeutumisia oli 349 kappaletta ja kasvua 16,7 prosenttia. Joulukuun lennoista kansainvälisiä oli 236. Vastaava tornitutkapalvelu on Suomessa otettu aiemmin käyttöön Porissa, Vaasassa, Maarianhaminassa ja Oulussa. Seuraavaksi uusi palvelu otetaan käyttöön otetaan käyttöön Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalla. Lue myös: Artikkeli: Radionavigointi kohti romukoppaa
|
|||