KLM jätti jäähyväiset MD11-koneille - taival matkustajaliikenteessä päättyi

KLM_MD11KLM lensi viimeiset kolme MD11-jäähyväislentoaan 11. marraskuuta päättäen samalla 80-vuotisen yhteistyönsä McDonnell-Douglasin kanssa. Konetyyppi poistuu lopullisesti matkustajakäytöstä.

KLM:n viimeinen varsinainen matkustajalento konetyypillä lennettiin 26. lokakuuta Montrealista Amsterdamiin. Se oli samalla viimeinen aikataulunmukainen matkustajaliikenteen mannertenvälinen MD11-lento. Jäähyväislennot, jotka päättävät MD11 aikakauden myytiin loppuun erittäin nopeasti. Lennot operoitiin Florence Nightingale -koneella ( PH-KCD).

KLM_MD11_lastflightKLM operoi MD11-koneilla vuodesta 1993 lähtien ja niitä oli sen laivastossa kaikkiaan kymmenen.

Hollantilaisoperaattori korvaa epätaloudellisiksi muuttuneet kolmimoottoriset MD11-koneet Airbus A330- ja Boeing 777-koneilla. Seuraavaksi laivastoa uudistetaan, kun KLM vastaanottaa ensimmäiset Boeing 787-9 Dreamlinerit lokakuussa 2015.

Vuonna 1986 aloitetun MD11-ohjelman ensilento lennettiin 10. tammikuuta 1990. Helmikuuhun 2001 mennessä niitä valmistettiin kaikkiaan 200 koneen verran.

KLM_MD11_sticker_1Finnair oli konetyypin avausasiakas vuonna 1990 ja yhtiö operoi koneella aina vuoteen 2010 saakka. Finnairin laivastossa oli parhaimmillaan seitsemän MD11-konetta.

MD11 on edelleen suosittu rahtikone ja mm. Suomesta operoiva ja osin Finnairin omistama Nordic Global Airlines lentää edelleen MD11F-koneilla.

KLM byebye MD11-sivusto

Lue myös: