Kolmen AeroVolga -amfibiokoneen retkikunta saapui Suomeen - kyseessä on arktinen tutkimuslento

AeroVolga LA-8 -amfibiokone (RA-0344G) Malmin lentoasemalla(Päivittynyt  14.8 klo 17.05) Kolme venäläisen AeroVolgan valmistamaa amfibiokonetta teki lyhyen vierailun Malmin lentoasemalle osana arktisen alueen yli kulkevaa tutkimusmatkaansa. Retkikuntaan kuuluu kaksi LA-8 ja yksi Borey -amfiokonetta sekä seitsemän hengen miehistö.

Arctic_flight_2018Aktinen tutkimuslento starttasi 4. heinäkuuta Venäjän Samarasta. Retkikunta on kiertänyt maapallon aktisten alueiden yllä. Reitti kulki Venäjältä Alaskan kautta Pohjois-Kanadaan ja sieltä Grönlantiin, Islantiin, Färsaarille, Norjan Bergeniin, Ruotsin Gävleen ja edelleen Suomeen ja Malmin lentoasemalle 13. elokuuta. Lyhyen tankkausvälilaskun jälkeen retkikunta jatkoi matkaansa kohti Venäjän Pihkovaa.

World Oceanic International FlightKaikkiaan yhdeksän maan kautta kulkeva lentomatka kestää kokonaisuudessaan noin 1,5 kuukautta ja kilometrejä kertyy noin 20 000. Kyseessä on tieteellinen tutkimusmatka, jonka aikana tehdään mm. biolääketieteellisiä kokeita sekä kerätään tietoa ilmakehän kaasuista, lämpötiloista, sateista ja merestä.

Samalla kyse on myös modernien amfibiokoneiden koelennoista erilaisissa ympäristöissä. Lisäksi lennolla valmistellaan Pohjois-Venäjän alueelle suuntautuvan ilmailuturismin mahdollistamista.

sydänanturiKyseessä on myös valmistautumista koko maailman kiertävälle International round-the-world oceanic flight  -lennolle, jonka aikana vieraillaan kaikilla mantereille Etelämanner mukaanlukien.

Nyt loppuvaiheessa olevalla tutkimuslennolla on mukana seitsemän hengen miehistö. Operaation johtaja on venäläinen kosmonautti Valery Tokarev, joka on viettänyt 189 päivää avaruudessa. Tieteellisestä toiminnasta operaatiosta vastaava Oleg Atkov on myös kosmonautti sekä lääkäri. Hän on viettänyt avaruudessa 236 päivää.

Kaksi AeroVolga LA-8 -amfibiokonetta Malmin lentoasemallaRetkikunnan kolmas jäsen Sergey Alafinov on Aerovolgan hallituksen puheenjohtaja, yksityislentäjä sekä LA-8 ja Borey -koneiden kehittäjä. Neljäntenä mukana on AeroVolgan LA-8 ja borey -koneiden pääsuunnittelija Dmitry Suslakov.

Mukana matkassa on myös suuren Beriev -koneen pääkoelentäjä Vladimir Evstafiev sekä Ivanov Andrey, joka on Venäjän AOPA:n johtaja, jonka lisäksi hän on osallistunut useaan arktisen alueen lento-operaatioon. Ryhmässä on mukana myös ranskalainen Plar Kid -hankkeen Loïc Blaise, joka on lentänyt mm. legendaarisella PBY Catalina -lentoveneellä.


AeroVolgan modernit amfibiot - jopa 8 paikkainen lentokone

AeroVolga LA-8 -amfibiokoneen (RA-0778G) moderni lasiohjaamo.Kaikkiaan AeroVolga on rakentanut noin parikymmentä amfibiokonetta. Nyt tehtävällä lennolla olivat mukana kaksi kaksimoottorista LA-8 -konetta sekä yksimoottorinen Borey.

AeroVolga ltd:n valmistama LA-8 -amfibiokoneeessa on kaksi LOM PRAHA M-337C-AV01 -moottoria ja kone on rakennettu moderneista materiaaleista FAR-23/21 -määräysten mukaan. LA-8 -koneisiin on tarjolla sekä mäntä- että potkuriturbiinimoottoreita. Koneen siipien kärkiväli on 15 metriä ja pituutta on lähes 11 metriä.

Kulku kahdeksanpaikkaiseen AeroVolga LA-8 -koneeseen on rungon yläpuolisen luukun kautta.LA-8 -koneessa on myös moderni lasiohjaamo. Perusversio on suunniteltu päivä- ja yö-VFR -toimintaan mutta se voidaan varustaa myös autopilotilla ja IFR-mitarivarustuksella. Koneessa on laskutelineet, joiden myötä se voi operoida myös maalentopaikoilta.

Suuren koneen matkustamossa on paikat kahdeksalle. Sisäänkäynti koneeseen on rungon yläpuolisesta luukusta. Koneita voidaan käyttää myös esimerkiksi potilaskuljetuksiin ja matkustamoon voidaan asentaa makuuasennon mahdollistavat istuimet yhdelle tai kahdelle potilaalle.

AeroVolga LA-8CLA-8C-RS -koneen tyhjäpaino on 1685 kg ja maksimi lentoonlähtöpaino on 2720 kg. Maksimi hyötykuorma on versiosta riippuen noin 1000 kg.

Koneella voi operoida jopa 0,6 metrisessä aallokossa ja minimissään se tarvitsee nousuun noin 400 metrin lähtökiidon. Maksimi kantama on noin 4000 kilometriä ja ilmassa voidaan olla kerralla jopa 15 tuntia.

LA-8 -koneen matkanopeus on noin 145 solmua 2000 metrin korkeudessa. Täydessä kuormassa matkalentonopeus on noin 120 solmua tehoasetuksen ollessa 65 prosenttia. Maksimi lentokorkeus on 4500 metriä.

AeroVolga Borey (RA-2877G) -ultrakevytRetkikuntaan kuuvava pienempi yksimoottorinen vetopotkurilla varustetttu kaksipaikkainen Borey on ultrakevyt -luokassa (LSA). Koneen siipien kärkiväli on noin 9,9 metriä ja pituutta sillä on seitsemän metriä. Boreyhin on tarjolla eritehoisia Rotax-moottoreita.

Valmistajan mukaan Borey nousee vedenpinnasta ilmaan jo 200 metrin matkalla maksimipainoissa matkaa lähtökiitoon tarvitaan 300 metriä. Koneessa on avattava sivuikkuna, joka mahdollistaa mm. valokuvaamisen. Itse kulku koneeseen tehdään nokan ylitse avautuvan oven kautta. Näin maihin pääsee kuivin jaloin.

AeroVolga BoreyTyhjäpaino on 310 kg ja maksimi lentoonlähtöpaino 495/660kg. Operaatiot onnistuvat vielä puolimetrisessä aallokossa. Koneen matkalentonopeus on 90 kts 75% tehoasetuksella ja sakkausnopeus on vain 35 solmua.

Päivitys 14.8 kello 17.05: Lisätty uusia kuvia uutiseen.