Bombardier on leikannut ilmailutoimintojaan jo useiden vuosien ajan. Kanadalaisyhtiö on myynyt aiemmin mm. CRJ-, Q400- ja C Series -ohjelmansa. Learjetin tulevaisuuden osalta Bombardier ilmoitti jo 11. helmikuuta 2021, että valmistus loppuu vuoden 2021 tilikauden päättyessä. Perinteikäs Learjet on kuulunut Bombardierin tuotevalikoimaan vuodesta 1990 lähtien. Jatkossa Bombardier keskittyy aiemman ilmoituksensa mukaisesti tuottavampien Challenger- ja Global-liikesuihkukoneiden kehittämiseen ja valmistukseen. Näitä pienempi Learjet-ohjelma kamppaili kannattavuuden kanssa, sillä se kilpaili markkinoista mm. Cessnan ja Embraerin pienten liikesuihkukoneiden kanssa. Bombardierilla on liikesuihkukoneista noin 12,2 miljardin dollarin arvoinen usean vuoden mittainen tilauskirja.
Bombardier juhlisti viimeisenä valmistuneen Learjet 75 Liberty -liikesuihkukoneen (N2022L) luovutusta Northern Jet Managementille Wichitassa 28. maaliskuuta 2022.
Viimeisenä kokonaisena tuotantovuonna eli 2021 Learjet-liikesuihkukoneita toimitettiin asiakkaille kymmenen kappaletta. Edellisenä vuonna Learjet-koneita valmistui yksitoista. Vuoden 2022 aikana on toimitettu kolme Learjet-liikesuihkukonetta. Kaikkiaan Bombardier toimitti vuonna 2021 120 liikesuihkukonetta, kun edellisvuonna määrä oli kuusi konetta vähemmän. Kuluvan vuoden ennuste on yli 120 lentokonetta ja vuodelle 2023 odotetaan jopa 15-20 % kasvua toimitusmääriin. Bombardier tarjoaa tuotetukea noin 5000 liikesuihkukoneelle. Global-koneita niistä on noin 1000, Challenger-koneita on noin 2000 kappaletta kuten myös Learjet-koneita. Näin ollen jälkimarkkina tuki pysyy edelleen hyvänä laajan asiakaskunnan ansiosta.
Lue myös aikaisempi uutisemme aiheesta:
|
|||