Lennonjohtajat hylkäsivät toisen sovintoehdotuksen - "täysin työnantajan ehdotus"

Aluelennonjohto_2Suomen lennonjohtajien yhdistys SLJY on hylännyt sovittelijan tekemän toisen sovintoehdotuksen. Lennonjohtajien mukaan kyseessä oli täysin työnantajan ehdotus. Edellinen sovintoehdotus hylättiin 18. syyskuuta.

Työnantaja sivuuttaa täysin melkein puolelle Suomen lentoasemista keväällä sovitut 15% palkanalennukset. Lennonjohtaja syyttävät Finaviaa ahneeksi monopoliasemassa olevaksi valtion erityistehtävää hoitavaksi yhtiöksi, jolle ei riitä mikään, vaan se on hakemassa epärealistisia joustoja turvallisuuskriittisellä alalla.

"Emme valitettavasti voineet hyväksyä tätäkään ehdotusta, koska edelleenkin se sisälsi kohtuuttomia huononnuksia ja toisaalta ei tarjonnut hyväksyttäviä ratkaisuja meille tärkeisiin asioihin", toteaa SLJY:n puheenjohtaja Sami Fabritius.

Olemme ilmoittaneet hyväksyvämme keskitetyn työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaisen palkkaratkaisun ja lisäksi olemme valmiita merkittäviin joustoihin, joilla tuetaan Finavian kustannustehokkuutta. Älyttömyyksiin emme kuitenkaan voi lähteä".

"Huomioitavaa on, että Finavian talous on kunnossa ja valtiokin vielä panostaa yhtiöön merkittävästi 200 miljoonan pääomituksella. Mikä tässä on työnantajan perimmäinen tarkoitus? Rahasta ainakaan ei ole kyse", Fabritius ihmettelee.

 

Työnantaja hyväksyisi molemmat ehdotukset

"Sovittelija on tehnyt jo kaksi sovintoesitystä eikä kumpikaan niistä ole kelvannut lennonjohtajille. Työnantaja hyväksyi sekä ensimmäisen, 17.9. annetun että toisen, 24.9. annetun sovintoesityksen", valittelee Palvelualojen työnantajat PALTA:n varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto.

"Kiistaa on mahdotonta ratkaista, jos toisella osapuolella ei ole siihen minkäänlaista halua", jyrisee Aarto.

Lennonjohtajien työehtoneuvotteluja on käyty tammikuusta lähtien. Sopimuskausi umpeutui 15.toukokuuta ja varsinainen sovittelu aloitettiin 9. heinäkuuta 2013.

 

Lisätehtäväkielto vaikeuttaa aluelennonjohdon toimintaa

Elokuun 13. alkanut lisätehtäväkielto Suomen aluelennonjohdossa on jatkunut reilut kuusi viikkoa ja sillä vastustetaan aluelennonjohdon siirtoa Tampereelta Vantaalle. Kielto on lamauttanut valtaosan aluelennonjohdon kehittämistoiminnoista. Toistaiseksi kiellolla ei ole ollut lentomatkustajille näkyvää haittaa, mikä on ollut SLJY:n tarkoituskin.