"Haluamme tehdä matkustuskokemuksesta helpon ja sujuvan kotiovelle saakka. Osana tätä kehitämme Helsinki-Vantaata voimakkaasti kauppapaikkana, jotta voimme vastata lentomatkustajien erilaisiin tarpeisiin", Finavian matkustajapalveluista vastaava johtaja Anne Gullstén kertoo. "Alepan Kauppakassi on loistava lisä jatkuvasti laajentuvaan palveluvalikoimaamme. On hienoa, että voimme tarjota asiakkaillemme jälleen uuden tavan asioida – ja vieläpä ensimmäisenä Pohjoismaissa", Gullstén iloitsee. Alepan Kauppakassi on Suomen suurin ja tunnetuin ruoan verkkokauppa. Asiakas valitsee verkkokaupasta haluamansa tuotteet ja noutoajan. Kun tuotteet on kerätty ja viety noutopisteen lokeroon, asiakas saa tekstiviestillä koodin, jolla lokero avautuu. Nouto onnistuu lähes vuorokauden ympäri, ja tuotteet on noudettavissa parhaimmillaan kolmen tunnin kuluttua tilauksesta. Ruokakassin noutopalvelu lentoasemilla vielä harvinaisuus HOK-Elannon verkkokaupan kehityspäällikkö Jukka Ranuan mukaan ruoan verkkokaupan noutopalveluiden kysyntä on kasvussa. Helsinki-Vantaa on ensimmäisiä lentoasemia, joka on reagoinut kysyntään. Pohjoismaiden lentoasemista se on ensimmäinen, josta palvelu pian löytyy.
Palvelu alkaa puolen vuoden pilottijaksolla, jonka aikana sitä testataan ja kehitetään. Alepan Kauppakassi palvelee asiakkaita Helsinki-Vantaalla maanantaista 15. syyskuuta alkaen. Noutopiste sijaitsee Alepan myymälän edustalla Terminaali 2:n tuloaulassa 2B ja se on auki kuutena päivänä viikossa klo 06.00–01.00. Valikoimaan kuuluvat kaikki lentoaseman Alepan tuotteet alkoholi- ja tupakkatuotteita lukuun ottamatta. Tutustumistarjouksena palvelu on maksuton 30. syyskuuta saakka. 1. lokakuuta alkaen palvelun hinta on viisi euroa. Alepan myymälä palvelee edelleen joka päivä ympäri vuorokauden. Osa lentoaseman palvelu-uudistusta Finavia uudistaa parhaillaan lentoaseman palveluita. Luvassa on noin 70 uutta tai uudistettua palvelupistettä tämän ja ensi vuoden aikana. Helsinki-Vantaalla kehitetään matkustajakokemusta ja pyritään tarjoamaan asiakkailleen yhä monipuolisempia palveluita. Finavian tavoitteena on tyytyväinen matkustaja aina kotiovelta matkalle ja takaisin. Palvelu-uudistusten lisäksi käynnissä on merkittävä seitsemän vuoden mittainen kehitysohjelma, jossa Helsinki-Vantaata valmistetaan palvelemaan 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa vuonna 2020. Tavoitteena on tehdä Helsinki-Vantaasta Euroopan ja Aasian välisen liikenteen johtava vaihtolentoasema Euroopassa.
|
|||