Helsinki-Vantaalta lähtee päivittäin noin 550 lentoa 130 kaupunkiin. Suurimpina kohteina ovat Euroopassa Ruotsi, Saksa sekä Espanja ja kaukomatkailun osalta Japani ja Kiina. Vuonna 2012 Helsinki-Vantaan kautta kulki 15 miljoonaa matkustajaa. Ennusteiden mukaan lentoasemalla olisi vuonna 2020 jopa huimat 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa. Matkustajamäärät ovat kasvaneet voimakkaasti vuosina 2001-2012. Lentoasemia ylläpitävä Finavia on tehnyt 2000-luvulla yli 500 miljoonan investoinnit joiden aikana vuosittaiset matkustajamäärät nousivat 10 miljoonasta nykyiseen 15 miljoonaan. Kasvua ovat tuoneet erityisesti Finnairin kansainvälisen liikenteen vaihtomatkustajat. ”Bussipysäkistä on otettu iso harppaus eteenpäin”, luonnehti Haapavaara jo tehtyjä investointeja.
Nykyisellään lentoasemalla on huippuaikoina samanaikaisesti 13 laajarunkokonetta, kun matkustajasiltoja niiden käyttöön on vain kahdeksan. Tilanne ei ole ongelma kesällä mutta talven lumituisku ja pakkanen saattavat aiheuttaa negatiivisia ajatuksia ulkopaikoille joutuvissa jatkomatkustajissa. Vuonna 2013 Helsinki-Vantaa palkittiin Pohjois-Euroopan parhaana lentoasemana. Taakse jäivät Tukholman, Arlanda, Kööpenhamina ja Oslo. Useilla Euroopan lentoasemilla on käynnissä miljoonien eurojen investointiprojektit. ”Kilpailukyky edellyttää panostuksia, sillä tutkimusten mukaan joka kolmas valitsee lentoreitin vaihtolentoaseman perusteella. Kärkijoukossa on pysyttävä mukana”, sanoo Haapasaari. ”Vuoden 2013 aikana on käyty läpi kasvunäkymiä ja selvitetty mitä on tehtävä infran pullonkaulojen parantamiseksi”. Suunniteltu kehittämisohjelma on kokonaisuudistus, joka luo polun myös jatkolle vuodesta 2020 eteenpäin. Aloitettavalla projektilla otetaan kaikki hyöty irti nykyisestä rakennuspaikasta laajentamalla olemassa olevia terminaaleja. Terminaalien laajentaminen ja lähtöselvityspalveluiden keskittäminen kasvattavat lentoaseman välimatkoja luoden uusia haasteita. Kaukoliikenteen tuleva kasvu luo lisääntyvän tarpeen myös syöttöliikenteelle ja edessä saattaakin olla myös ykkösterminaalin eli T1:n laajentaminen. Erillistä halpalentoterminaalia ei muutostenkaan jälkeen ole luvassa. Laajentumissuunnitelmia kiitoteiden väliin tehdään vasta myöhemmin mikäli kasvu jatkuu ja vuosittaiset matkustajamäärät nousevat ennusteissa jo 30 miljoonaan.
Lentoaseman kasvu tarkoittaa lisääntyvää asutusta lähialueilla sekä kasvattaa työpaikkojen määriä lentoasemalla ja sen äheisyydessä. Nyt ennustetun kasvun 20 miljoonaan vuosittaiseen matkustajaan arviodaan tuovan lentoasemalla 5000 pysyvää työpaikkaa. Lähialueista Vantaan työpaikkojen määrän ennustettu kasvu on pääkaupunkiseudun suurin ja sen odotetaan kasvavan 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä sijaitseva Aviapolis tarjosi 37 000 työpaikkaa vuonna 2010. Ennusteen mukaan määrä kasvaisi vuoteen 2020 mennessä 50 000:een ja vuonna 2030 työpaikkoja olisi jo 70 000. Myös väestön määrä alueella on kovassa kasvussa. Ennusteen mukaan vuoteen 2030 mennessä Aviapoliksen asukasmäärä kasvaisi 15 000 saavuttaen 30 000 asukkaan määrän, ja rakennetut neliöt olisivat jo yli kuudessa miljoonassa. Helsingin väkiluku vuonna 2013 oli reilut 600 000. Ennustettu kasvu hitaalla mallilla tarkoittaisi vuonna 2020 noin 614 000 asukasta ja nopealla mallilla 637 000.Väestöarvio vuodelle 2050 on noin 860 000. Vantaalla väkiluvun ennustetaan kasvavan nykyisestä noin 205 000 vuonna 2014 yli 207 000 asukkaaseen, vuonna 2015 lähes 210 000 asukkaaseen, vuonna 2020 reiluun 221 000 asukkaaseen. Lue myös:
|
|||