Lentokapteeni Huusela joutuu vetäytymään Atlantin ylittävästä purjehduskisasta

Huusela_FlyingWithFinnairLentokapteeni ja yksinpurjehtija Ari Huusela joutuu vetäytymään New York -Vendée -kilpailusta. Hänen vuokraamansa Flying with Finnair -veneen omistaja Richard Tolkien on loukkaantunut purjehtiessaan venettä The Transat bakerly -kilpailussa New Yorkiin. Hänet on evakuoitu rahtialukseen, eikä hänellä tietojen mukaan ole hengenvaaraa.


Tolkien loukkaantui työskennellessään keulakannella ja selvittäessään mastoon sotkeutunutta purjetta. J2-purjeen haruksen kiinnitys oli pettänyt. Hän konsultoi kilpailujohtajaa, shore crewta ja kilpailulääkäriä. Sen jälkeen tehtiin päätös hätäkutsun lähettämisestä. Reitillä olleeseen rahtilaivaan otettiin yhteyttä ja Tolkien evakuoitiin rahtilaivan kyytiin. Rahtilaiva matkaa kohti Philadelpiaa. Vene jätettiin ajelehtimaan Atlantille. 

Huusela_on_boat”Tärkeintä on että Richard on kunnossa. Se, että minulla ei nyt ole venettä, on erittäin raskas uutinen. Olen todella surullinen kaikkien projektissa mukana olevien puolesta”, sanoo Huusela.
 
”Minulla ei ole riittävän tarkasti vielä tiedossa, minkälainen tapahtumaketju johti tähän tilanteeseen, jotta voisin tässä kohtaa kommentoida sitä tarkemmin lajin kannalta”, jatkaa Huusela. 
 
Flying with Finnair -vene oli startannut purjehduskisaan 2. toukokuuta Englannin Plymouth'sta määränpäänään New York. Keskiviikkona 11. toukokuuta matkaa oli jäljellä vielä noin 1400 merimailia.
 
Suurhanke kariutui harmittavasti
 
Imoca60 -kisaan osallistuminen oli Huuselalla pitkäaikainen haave, joka oli toteutumassa yhteistyökumppaneiden myötä. Finnair, Neste ja Notta System ja pienemmät sponsorit olivat mukana tukemassa nyt valitettavasti keskeytynyttä hanketta. Mukana hankkeen tukijoukoissa eri toiminnoissa oli kaikkiaan parikymmentä henkeä.
 
Finnair ehti esitellä purjehdushankkeen lehdistötilaisuudessa 11. toukokuuta mainosvideoteaserin Flying with Finnair -veneestä ja Ari Huuselasta. Nyt teaseri ja videon pidempi versio saattavat jäädä kokonaan esittelemättä suurelle yleisölle.
 
AriHuusela_FWF_vene_1Hanke peruuntui Huuselan asettamista tavoitteista ensimmäiseen kohtaan eli lähtölinjalle pääsyyn 29. toukokuuta. Seuraava tavoite oli ilmailijalle tärkein eli turvallinen suoritus, jonka jälkeen viimeisenä maaliin pääsy.
 
"Lähtölinjalle pääsy tarkoittaa, että noin 80 prosenttia työstä on jo tehty", kertoi Huusela ennen tietoa hankkeen keskeytymisestä.
 
NYC-Vendee kisaan oli alunperin määrä startata kaikkiaan 17 venettä. Nyt niitä on yksi vähemmän. Kilpailu olisi tuonut sponsoreille mittavan medianäkyvyyden ympäri maailmaa. Kyseessä olisi ollut Huuselan neljäs purjehdus yli Atlantin ja ensimmäinen, joka käydään lännestä itään.

Huusela_Neste_Jari_SaloHuusela olisi lähtenyt kisaan haastajana huomattavasti pienemmällä budjetilla, kuin voitosta varsinaisesti kamppailevat veneet. Huuselan vuokraaman vuonna 1998 valmistuneen 8400 kg:n painoisen veneen arvo oli noin 200 000 euroa. Hankkeen budjetti oli vain joitain kymmeniä tuhansia euroja. Vaikka vene oli jo vanha se oli hyvin luotettava ja kestävä.

Kärkiveneet ovat uusia, noin viiden miljoonan euron hintaisia ja niissä on viimeisimmät laitteet. Budjetiltaan nämä hankkeet ovat noin 10-15 miljoonan  arvoisia.
 
Huuselan suunnitelmissa oli 11 vuorokauden matka Atlantin yli ja saapua turvallisesti maaliin Ranskaan 6.-11. kesäkuuta. Huuselan seuraava haave saattaa kokea viivästyksiä ennen toteutumistaan. Nyt peruuntunut hanke olisi ollut hyvä harjoitus haaveena olevaan Vendee Globe -kisaan.
 
Lue myös: