ICAO:n 41. yleiskokous päätti maailmanlaajuisen lentoliikenteen Corsia-päästöhyvitysjärjestelmän tiukennuksista. Vertailutaso muuttuu vuoden 2024 alusta, jolloin vertailuarvo on 85 prosenttia vuoden 2019 päästöistä. ICAO:n yleiskokous tiukensi vuonna 2021 käyttöönotettua lentoliikenteen päästöjen globaalia Corsia-hyvitysjärjestelmää (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation). Jäsenvaltiot sopivat muutoksista, jotka koskevat päästöjen vertailuarvoa, jonka ylittävät päästöt lentoyhtiöiden tulee kompensoida rahoittamalla pääosin muiden sektorien päästövähennystoimia. Vuosina 2021-2023 Corsiassa käytetään aiemmin sovittua vertailuarvoa eli vuoden 2019 päästöjä. Nyt sovittiin, että vuoden 2024 alusta lähtien vertailuarvo on 85 prosenttia vuoden 2019 päästöistä. Tämä lisää järjestelmän vaikuttavuutta, sillä mitä alempi vertailuarvo on, sitä suuremman osan päästöistään lentoyhtiöt joutuvat hyvittämään. Corsiassa oli vuoden 2022 alussa mukana yhteensä 107 ICAO:n jäsenvaltiota ja vuoden 2023 alusta määrä on jo 115. Vuoteen 2026 saakka Corsiaan kuuluminen on vapaaehtoista. ICAO:n tavoitteet ohjaavat jäsenvaltioita, mutta ne eivät ole oikeudellisesti sitovia. ICAO:ssa seurataan kansainvälisen lentoliikenteen päästöjen kehitystä. Tarvittaessa tulevissa yleiskokouksissa päätetään muutoksista tavoitteisiin tai keinoihin. ICAO:n yleiskokous järjestettiin Montrealissa 27.9.-7.10.2022. Lue myös aikaisemmat uutisemme ICAO:n 41. yleiskokouksen merkittävistä päätöksistä (sekä kaksi muuta aiheeseen liittyvää uutista):
|
|||