Finnairin 20 vuoden ikää lähestyvä Airbus A319 (OH-LVK) lähti 30. maaliskuuta 2023 lennolle yli Atlantin. Kyse on todennäköisesti koneen viimeisistä lennoista, sillä matkustajakoneesta oli poistettu Finnairin lentoyhtiötunnukset. Finnair on poistanut Airbus A319-koneita laivastostaan aiemminkin. Finnairin Airbus A319 (OH-LVK) lähti lentoyhtiötunnuksettomana Helsinki-Vantaalta 30.3.2023. Lentoreitti vei koneen Islannin Keflavikin kautta Atlantin yli Pohjois-Amerikkaan, jossa seuraava kohde oli Bangor. Lentoposti.fi seurasi koneen matkaa Helsinki-Vantaalta sekä lennonseurantapalveluista. Lennon AY8927 määränpää olisi FlyFinland.fi -sivuston mukaan Missisippin osavaltiossa Greenwoodin kaupungin Greenwood–Lefloren lentokentällä. Useat lentoyhtiöt ovat käyttäneet kyseistä lentokenttää lentokoneiden säilytykseen sekä niiden purkamiseen ja kierrättämiseen. Greenwoodissa toimii ainakin AerCap Materials. Yhtiö on purkanut jo yli 300 lentokonetta ja kierrättänyt niistä markkinoille yli 15 000 varaosaa. AerCap Materialsin omistaa lentokoneiden leasingyhtiönä tunnettu AerCap, joka tuli lentokoneiden purkumarkkinoille vuonna 2021 ostettuaan GE Capital Aviation Servicesin (uutisemme: Leasingyhtiö AerCap ostaa GE Capital Aviation Servicesin - myös Finnairin koneille uusi omistaja). Nyt purettavaksi lennettävä OH-LVK lensi ensimmäisen kerran 25. helmikuuta 2004 eli se on nyt reilun 19 vuoden ikäinen. Finnairille koneyksilö toimitettiin 26.3.2004. Viimeisen matkustajalentonsa koneyksilö lensi 28. helmikuuta lennolla AY1514 Zürichistä Helsinki-Vantaalle. Finnair tekee kierrätyspäätökset aina konekohtaisesti ja kunkin koneen jatkokäyttö arvioidaan yksilöllisesti koneen ikä ja Finnairin tarpeet huomioiden. Vanhemmista koneista, kuten A319-koneista, pystytään hyödyntämään kierrätyksen kautta noin 90 prosenttia. Osasta Finnairin aiemmin puretuista koneista on ollut mahdollista osaa purettuja paloja vapailta markkinoilta. Finnairin laivaston A319-koneet on rakennettu vuosina 1999-2004. Yhtiön suuremmista kapearunkokoneista vanhimmat A321-koneet on valmistettu myös vuonna 1999 ja A320-koneet vuodesta 2001 lähtien. Ne ovat Finnairin nykylaivaston vanhimpia kapearunkokoneita. Airbus A319-koneet ovat jääneet uudempien ja polttoainetehokkaampien A220-koneiden ja Embraer-koneiden jalkoihin. Ne kuljettavat käytännössä saman määrän matkustajia kuin merkittävästi painavampi A319. Airbus käynnisti vuonna 2008 ohjelman kapearunkokoneiden elinkaaren kasvattamiseksi. Tuolloin ensimmäiset koneyksilöt saavuttivat jo 60 000 lentotunnin rajan. Osalla Airbusin kapearunkokoneista voidaan lentää jopa 120 000 lentotuntia tiettyä huolto-ohjelmaa noudattaen. Elinkaareen voivat vaikuttaa myös mm. koneen käyttöasteet, huoltokustannukset, päästöt sekä laskeutumismaksut, jotka perustuvat konetyypin MTOW-painoon (Max Take Off Weight). Finnair on poistanut käytöstä aiemmin ainakin kaksi Airbus A319-konetta. Niistä OH-LVA purettiin Englannissa ja OH-LVB Suomessa. Alkuvuoden 2023 aikana Finnair hankkinut omistukseena kaksi Airbus A320- ja yhden A321-lentokoneen. Ne olivat aiemmin leasingyhtiön omistamia ja Finnairin käytössä. (Uutisemme: Finnair päättää kolmen kapearunkokoneen vuokrasopimukset - ostaa koneet itselleen). MH Lue myös:
|
|||