Lockheed Martin oli antanut SR-72-uutisen yksinoikeudella ilmailualan ykkösmedialle Aviation Week & Space Technologylle. Skuuppi levisi Twitterissä salamannopeasti ja aiheutti ryntäyksen lehden nettisivuille. Artikkelin kirjoittaja Guy Norris varmasti myhäili tyytyväisenä. Legendaarisen SR-71 Blackbirdin eli lempinimeltään Habun perinteitä kunnioittaen nimen SR-72 saanut kaksimoottorinen kone lentäisi nopeudella Mach 6. Se olisi ensisijaisesti tarkoitettu tiedusteluun, mutta sillä olisi myös kyky iskeä maaleihin toisin kuin edeltäjällään. Missään ei ole mainittu, että SR-72-konsepti olisi stealth-kone eli heikosti tutkassa näkyvä. Se luottaisi nopeuteen ilmapuolustusta välttääkseen. War is Boring -blogi ehti jo arvella, että kone olisikin vain Lockheed Martinin hieman kiertotietä esitetty tarjous USAF:n salaiseen Long Range Strike Bomber -kisaan (LRS-B). Siinä etsitään uutta pitkän matkan pommikonetyyppiä.
Lockheed Martin on julkaissut perjantaina kaksi kuvaa suunnitteilla olevasta ilma-aluksesta. Se muistuttaa monia vuosien varrella esitettyjä arvioita mahdollisesta huippunopeasta tiedustelukoneesta. SR-72:ssa olisi kaksi siiven alla olevaa moottoria eikä näkyvää ohjaamoa. Tarkoituksena on käyttää lentoonlähtö- ja kiihdytysvaiheessa suihkumoottoreita. Suuremmilla nopeuksilla käyttöön tulisi scramjet-periaatteella toimiva voimanlähde (eräänlainen patoputkimoottori).
Useimmat nykyiset konekehitysohjelmat tunnetaan etenkin siitä, että niiden kustannukset ovat karanneet kauaksi alkuperäisistä arvioista. AWST:n mukaan Lockheed Martin uskoo kuitenkin pystyvänsä kehittämään SR-72:n niin, että sen hinta suhteessa kykyihin on kustannustehokas. Ensin on tarkoitus rakentaa F-22-hävittäjän kokoinen, mutta vain yhdellä moottorilla varustettu koekone, jolla kuitenkin voitaisiin saavuttaa nopeus Mach 6. Se saattaisikin lentää jo vuonna 2018. Varsinaisen SR-72:n käyttöönotto odottaisi niinkin kaukana kuin vuonna 2030. Vaikka tiedustelusatelliitit tuottavat erinomaisen tarkkaa kuvaa, niiden lentoradat voidaan laskea etukäteen. Siten satelliittitiedustelulta voidaan suojautua, kunhan ylilentohetki on tiedossa. Satelliiteissa on aina rajoitettu määrä ohjauspolttoainetta. Siksi niiden ajaminen nopeasti esiin nousevien tiedustelukohteiden yläpuolelle on vaikeaa, ellei mahdotonta. Nopealle tiedustelukoneelle ilmeisestikin onkin vielä tarvetta - tuskin Lockheed Martin sitä muuten kehittäisi. T.T. Lue myös:
|
|||