Lockheed Martinin T-X -kisaan osallistuva T-50A -suihkuharjoituskone lensi ensikerran

TX1-FirstFlight_015Lockheed Martinin ja korealaisen KAI:n yhteistyössä kehittämä T-50A -suihkuharjoituskone nousi ensimmäiselle koelennolleen Sacheonissa Etelä-Koreassa. Konetyyppiä tarjotaan mukaan T-X -kisaan Yhdysvaltain Ilmavoimien seuraavaksi koulukoneeksi.

"Koneessa on uusi viidennen sukupolven ohjaamo sekä muita suorituskykyä lisääviä ominaisuuksia. Tämä kone sulkee kuilun, joka on nykyisten harjoitushävittäjien ja viidennen sukupolven monitoimihävittäjien välillä", sanoi Lockheed Martinin T-50A -koneiden johtava koelentäjä Mark Ward.

TX1-FirstFlight_027T-50A -koneen ensilento lennettiin 2. kesäkuuta Sacheonissa. Lento kesti 50 minuuttia ja ohjaimissa olivat KAI:n pääkoelentäjä Lee Dong-guy ja Lockheed Martinin Mark Ward.

Lockheed Martin ja KAI pitävät konetta matalan riskin vaihtoehtona, joka on myös jo valmis. T-50A perustuu yhteistyökumppani Korea Aerospace Industriesin T-50 Golden Eagle -koneeseen, joka on käytössä Korean Ilmavoimissa.

T-50 -koneita on käytössä yli 100 ja niillä on lennetty 100 000 lentotuntia. Suihkuharjoituskoneilla on koulutettu jo yli 1000 lentäjää.

TX1-FirstFlight_022Valmistajien mukaan T-50A on ainoa kone, joka täyttää USAF:n tarpeeseen viidennen sukupolven hävittäjäohjaajien kouluttamiseen (Advanced Pilot Training, APT) asetetut vaatimukset. Lisäksi toimitusten luvataan sujuvan ajallaan.

Lockheed Martin selvitti myös ns. clean sheet eli puhtaalta pöydältä rakennettavan koneen vaihtoehtoa mutta sen todettiin tuovan ison riskin APT-koulutuksen kustannuksiin ja aikatauluhin.

Lockheed Martin valmistautuu rakentemaan T-50A kokoonpanolinjan Etelä-Carolinan Greenvilleen

T38_wikimedia_usairforce_defenceimageryNykyään Yhdysvaltain Ilmavoimien käytössä olevat ääntä nopeammat Northrop T-38 Talon -suihkuharjoituskoneet (vasemmalla) ovat keskimäärin jo 43,5 vuoden ikäisiä. Talonin ensilento tapahtui 1959, niitä rakennettiin 1 158 kappaletta ja tuotanto jatkui aina vuoteen 1972.

T-X -hankkeessa on mukana myös Alenia Aermacchi T-100 ITS (M-346 Master). Northrop Grumman sekä Boeingin ja Saabin yhteenliittymä suunnittelevat kokonaan uusia koneita, joista ei ole vielä tarkempaa tietoa (lue lisää linkistä alla).

 Lue myös: