Mäntsälän Aeron alueen tavoitteena on kehittää edelleen kasvavan Mäntsälän aluetta ja tukea kotimaista yrittäjyyttä. Malmin lentopaikan sulkeutuessa ja Hernesaaren kopteritoiminnan loppuessa, suuri osa lentoliikenteen yrittäjistä joutuu etsimään uuden toimipaikan jo lähitulevaisuudessa. Mätsälän hanke on suunniteltu palvelemaan ilmailuyrittäjiä. Hanketta vetää Gles Oy:n yrittäjä Janne Kuulasvuo, jonka maille hanketta ollaan toteuttamassa. Suurimpana tavoitteena on keskittää Mäntsälä Aeron alueelle tällä hetkellä Malmin lentopaikalla toimiva huoltotoiminta. Hanke on kokonaan kotimaisten yrittäjien rahoittama
Tehdyissä melukartoituksissa uuden lentokentän toiminta jäisi melultaan viereisen valtatien melutason alle. Kuulasvuon Mäntsälän uutisille antaman lausunnon mukaan nousuja ja laskuja oli päivittäin keskimäärin kuusi. Lentopaikan koko olisi noin 15 hehtaaria ja sinne rakennettaisiin 800 metrin mittainen kiitotie 08/26 sekä 900 neliömetrin huolto- ja säilytyshalli. Kiitotien ja metsäalueen välissä olevalle meluvallille on suunniteltu 3500 neliömetriä kattava aurinkopaneelien keräyspiste. Koko kenttäalueen rakentaminen kestää arviolta 6-7 vuotta. Suunnitteilla oleva lentopaikka on tarkoitettu pienkoneille ja helikoptereille. Siellä saisi lentää purje- ja moottoripurjelentokoneilla, erittäin keveillä lentokoneilla (VLA), ultrakeveillä lentokoneilla (UL) sekä ultrakeveisiin lentokoneisiin rinnastettavilla lentokoneilla. Helikopterikentän on tarkoitus palvella erityisesti ammatillista ja viranomaisten ilmailutoimintaa. Helikopterilentoja tultaisiin tehtyjen arvioiden mukaan lentämään enintään 25 lentoa vuorokaudessa.
Mäntsälän kaakkoispuolella noin 13 kilometrin päässä keskustasta Sääksjärven sijaitsee myös yksityinen EFMN:n lentopaikka. Siellä on 400 metrin pituinen nurmipintainen kiitotie, joka on ultrakevyt-käytössä.
|
|||