Maahuolintayhtiöiden resurssivaje viivästyttää edelleen Finnairin lentojen matkatavaran käsittelyä

matkatavara3_crisplantFinnairin lentojen matkatavaran käsittelyssä Helsinki-Vantaalla on ollut ongelmia jo joulukuun 2021 puolivälistä lähtien ja ongelma jatkuu edelleen. Finnair pyrkii korjaamaan tilannetta yhdessä kumppaneidensa kanssa. Taustalla on maapalveluyhtiöiden resurssivaje, jota osaltaan pahentavat myös Finnairin viivästyneet lennot.

Finnair ilmoitti 15. joulukuuta viiveistä lähtevän ja saapuvan matkatavaran käsittelyssä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Yhtiö on pahoitellut tilannetta matkustajilleen useaan kertaan ja työskentelee aktiivisesti myös ratkaistakseen ongelmat.

Viiveiden taustalla on pääasiassa Finnairin maapalvelukumppanin resurssivaje. Käytännössä saatavilla ei sis ole riittävästi henkilökuntaa yhtiön liikenteen tarpeisiin.

"Teemme tiivistä yhteistyötä maapalvelukumppaniemme Swissportin, Aviatorin ja Airpron kanssa Helsinki-Vantaalla tilanteen ratkaisemiseksi ja lisäresurssien saamiseksi käyttöön", kerrotaan Finnairin viestinnästä Lentoposti.fi:lle.

Lisähaasteita aiheuttavat lentojen aikataulujen viivästymiset, sillä ulkoasemilla lentokoneiden kuormauksessa ja matkustusasiakirjojen tarkastuksessa on ollut viiveitä. Se on johtanut tilanteeseen, jossa saapuvien lentojen tuloajat ja niiden hoitamiseen suunnittelut resurssit eivät ole kohdanneet Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Myös talviolosuhteet kuten jäätävä sade lisää jäänpoistoresurssien tarvetta ja hidastaa omalta osaltaan toimintoja lentoasemilla. 

Joulun aikaan Finnairilla on ollut päivittäin yli 20 000 ja parhammillaan jopa yli 26 000 matkustajaa. Viiveiden takia matkustajien laukkuja on jäänyt jälkeen noin 200 per päivä. Finnair toteaa määrän olevan aivan liikaa, sillä normaalitilanteessa laukkuja jää jälkeen alle 10 per 1000 matkustajaa. Laukkujen toimitus saattaa tällä hetkellä lisäksi viedä normaalia pitempään ja kestää useamman päivän.

"Otamme tämän tilanteen hyvin vakavasti. Joulun ympärillä koneet ovat täynnä ja asiakkailla on myös paljon matkatavaraa. Olemme äärimmäisen pahoillamme siitä, että kaikki asiakkaat eivät ole saaneet matkatavaroitaan, ja toimitamme laukut asiakkaille jälkikäteen mahdollisimman pian", pahoitteli Finnairin viestintä Lentoposti.fin kautta matkustajilleen. MH