Helsinkiin saapui 2. syyskuuta todellinen erikoisvieras, kun Yhdysvaltoihin rekisteröity Cirrus Vision Jet -kevytsuihkukone laskeutui iltapäivällä Malmin lentoasemalle. Uusi kone ja sen miehistö ovat pitkällä noin kaksivuotisella maailmanympärimatkalla. Suomeen saavuttiin tapaamaan ystäviä ja osallistumaan viikonlopun Helsinki Fly In -tapahtumaan. Amir ja Tamra Hyster ovat kiertäneet maailmaa jo noin 11 kuukautta seitsemänpaikkaisella Cirrus Vision Jet SF50 -kevytsuihkukoneella (VLJ, Very Light Jet). Matka alkoi käytännössä jo noin 13 vuotta sitten, kun he tilasivat Cirrus Vision Jetin (Generation 2) vuonna 2007. Koneyksilön valmistumisen lähestyessä oli aika suorittaa tarvittavat koulutukset ja suorittaa simulaattorilennot. Niiden jälkeen olikin jo aika vastaanottaa uusi Cirrus Vision Jet (generation 2) N16AT lokakuussa 2019. Kyseessä oli Hystereille jo neljännen Cirruksen valmistaman koneen hankinta. Viimeisen kymmenen vuoden aikana he ovat omistaneet myös Cirrus SR22, SR22 TN ja SR22 Turbo -koneet. Cirrus Vision Jet -suihkukoneen voimanlähteenä on Williams International FJ33-5A -moottori, joka mahdollistaa 311 solmun matkalentonopeuden ja 31000 jalan lakikorkeuden. Polttoainekapasiteettia koneessa on 907 kg ja toimintamatkaa konetyypillä on jopa 2200 kilometriä. Laskumatkavaatimus on 496 metriä ja lähtökiitovaatimus 50 jalan esteen yli 973 metriä. Vision Jetin siipienkärkiväli on 11,79 metriä ja pituutta koneella on 9,42 metriä. Maksimi lentoonlähtöpaino on 2727 kg. Ohjaamoavioniikkana Vision Jetissä on moderni synteettistäkin kuvaa esittävä Garmin 3000+ -järjestelmä eli siinä on mukana liikesuihkukoneistakin tuttu esitystapa, jossa pääohjaamonäytöllä näkyvät mm. maastonmuodot. Koneen muita hienouksia on mm. autokaasujärjestelmä. Cirrus sai elokuussa 2020 tyyppihyväksynnän myös Garmin Autonomí:lle eli automaattiselle hätälaskeutumisjärjestelmälle Vision Jetiin. Vuoden loppuun mennessä se on tarjolla kaikille asiakkaille. Vuoden 2021 alusta lähtien Autonomí-järjestelmä on tarjolla kaikissa uusissa koneissa. Nykyisin vaihtoehtona on myös pelastusvarjoasennus. Tilavanoloisesta matkustamosta on suurten ikkunoiden kautta laaja lähes 360-asteen näkymä piensuihkukoneen ympärille. Ohjaajan istuin liikkuu laajasti mahdollistaen helpon koneeseen nousun myös taaemmille istuimille. Cirrus on toimittanut asiakkailleen kaikkiaan reilut 200 Vision Jet SF50 -konetta vuodesta 2016 lähtien. Piensuhkukoneen hintalappu on varusteista riippuen noin 2,8 miljonaa Yhdysvaltain dollaria.
Hysterin pariskunnalla on suunnitelmissa kiertää uudella Vision Jetillään maapalloa kaikkiaan noin kahden vuoden ajan. Malmille saapuessa takana oli siis jo 11 kuukautta matkantekoa ja siitä siis yli puolet koronapandemian aikana. Se on osaltaan tuonut haasteita matkustusrajoitusten seurauksena. Pariskunnalla on kokemusta vastaavasta, sillä heillä on takanaan myös seitsemän kuukauden mittainen maailmanympärimatka Cirrus SR22 -koneella. Tuolloinkin matka alkoi Yhdysvalloista ja päättyi pariskunnan kotikulmille Australiaan. Normaalisti seitsemänpaikkaisesta kevyestä suihkukoneesta on Hystereiden maailmanympärimatkaa varten poistettu yksi penkki, jotta mukaan saadaan paremmin matkatavaraa. Koneessa on myös erillinen ruumatila, jonne mahtuu hyvin suuriakin Cirrus Vision Jet -brändättyjä kasseja. Pakollisena varusteena on mukana myös kaksi pelastautumispukua, sillä yksimoottorisella koneella joudutaan lentämään pitkiä matkoja myös merten yllä. Uusi seikkailu käynnistyi marraskuussa 2019 Yhdysvaltain Tennesseen osavaltiosta Knoxvillen Alcoasta sijaitsevasta Cirruksen Vision Centeristä. Suuntana oli Etelä-Amerikka, jossa reitti kulki länsirannikolta päätyen aina mantereen eteläkärkeen maailman eteläisimmälle kansainväliselle lentokentälle Ushuaiahin. Sieltä lennettiin takaisin Yhdysvaltoihin itärannikkoa pitkin. Yhdysvalloista Eurooppaan Hysterit saapuivat Grönlannin, Islannin Reykjavikin sekä Norjan Bergenin kautta. Helsinkiin Malmin lentopaikalle he laskeutuivat keskiviikkona 2. syyskuuta noin kello 14.30. Helsingissä on mm. tarkoitus tavata ystäviä ja osin kyse on myös liikematkasta. Lisäksi pariskunta osallistuu viikonloppuna Malmin lentokentällä järjestettävään Helsinki Fly In -tapahtumaan. Kyseessä on konetyypin ensimmäinen vierailu Suomeen. Matka jatkuu Eurooppaa pitkin Lähi-itään, Afrikkaan ja Aasiaan sekä edelleen Australiaan. Aikanaan on määrä palata takaisin Yhdysvaltoihinkin. Amir Hyster kertoo omaavansa noin 2000 lentotunnin kokemuksen, joista noin parisataa on suihkukoneilla. Uudella Cirrus Vision Jetillään hän on lentänyt jo noin 150 lentotuntia. Ensimmäiset lentokokemukset Amir Hyster sai aikanaan Israelin ilmavoimista. Amirin ja Tamran Vision Jet -koneensa rekisteritunnuksen N16AT kaksi viimeistä kirjainta ovat samat kuin pariskunnan etunimen alkukirjaimet. Hystereiden matkaa maailmanympäri voi seurata myös heidän Vision Jet Travel -bloginsa kautta. Helsinki fly in -tapahtumaan odotetaan saapuvan viikonlopun aikana noin parikymmentä vierailevaa lentokonetta. Vieraita on saapumassa mahdollisesti myös Virosta ja Latviasta. Lentokoneita saapuu Malmille jo perjantaina, jolloin lentopaikalla on myös FHRA:n jäsenten upeita autoja esittelevä Cruising Pre-party -ilta. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Varsinainen Helsinki Fly in -yleisötilaisuus järjestetään lauantaina 5. syyskuuta kello 10-18. Tuolloin lentoasemalla esitellään eri harrasteilmailulajeja maassa ja taivaalla. MH
|
|||