Malesian pääministeri: lento MH370 kaapattiin

Malaysia Airlinesin 777(päivittynyt 15.50) Lento MH370 muutti katoamisensa jälkeen kurssia ja lensi lopulta kohti Andamaanien merta, vahvisti Malesian pääministeri Najib Razak juuri päättyneessä lehdistötilaisuudessa. Hänen mukaansa koneen transponderi ja ACARS-järjestelmä kytkettiin tarkoituksella pois päältä. Tiedot vahvistavat viime päivien uutiset.

Malesian Kuala Lumpurista Pekingiin Kiinaan matkalla ollut Malaysia Airlinesin Boeing 777-200ER (9M-MRO) katosi 40 minuutin lennon jälkeen Etelä-Kiinan merellä viikko sitten. Boeingin transponderi lakkasi vastaamasta lennonjohdon toisiotutkalle kello 1.21 paikallista aikaa.

Malesian pääministeri Najib Razak vahvisti lauantaiaamuna Suomen aikaa pidetyssä lehdistötilaisuudessa, että kyseessä oli suurella todennäköisyydellä tarkoituksellinen toiminta. Hän totesi katoamistapauksen olevan ainutlaatuinen. Tutkimuksissa on seurattu kaikkia mahdollisia johtolankoja.

Kaiken tämän perusteella on päätelty, että tapahtunut on suurella todennäköisyydellä jonkun koneessa olevan tahon tarkoituksellisten toimien aiheuttamaa. Silti muitaakaan mahdollisia syitä ei ole vielä voitu sulkea pois, koska konetta ei ole löydetty laajoista etsinnöistä huolimatta, Najib Razak muistutti tiedotustilaisuudessa.

Pääministeri kertoi, että Malesian ilmailuviranomaisen DCA:n lisäksi myös etsinnöissä ja tutkimuksissa mukana olevat Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA ja onnettomuustutkintaviranomainen NTSB sekä Englannin vastaava AAIB vahvistavat nyt kerrotut havainnot.

malaysia_ciaworldfactbookKun primääritutkatiedoista ilmeni tunnistamattoman koneen lentäneen Malakan salmeen ja Andamaanien merelle (reitti kartassa vasemmalla), etsintöjä laajennettiin alueelle.

Koneen toisiotutkavastaaja eli transponderi ja teknistä tietoa maahan lähettävä ACARS-järjestelmä (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) kytkettiin tarkoituksellisesti pois päältä Etelä-Kiinan meren yllä.

Koneen satelliittilinkki otti kuitenkin edelleen yhteyskokeiluja Inmarsat-satelliitteihin näistä toimenpiteistä huolimatta. Viimeinen kysely tehtiin kello 8.11 paikallista aikaa eli seitsemän tuntia sen jälkeen kun kone katosi lennonjohdon tutkasta. Signaalista ei kuitenkaan ilmene koneen tarkka sijainti

MH370_position_malaysiainformationministryIntian valtameren yllä päiväntasaajalla olevan geostationäärisen Inmarsat-satelliitin vastaanottaman datan perusteella koneen arvioidaan olevan kahdella mahdollisella ympyräkaarella (punaisena kartassa oikealla).

Toinen niistä ulottuu Kazakstanista Pohjois-Thaimaaseen (suurin osa Kiinan alueella). Toinen puolestaan sijoittuu Indonesiasta eteläiselle Intian valtamerelle (pääosin merialuetta).

Etsinnät Etelä-Kiinan merellä on päätetty lopettaa. Tutkinta keskittyy nyt entistä enemmän myös koneen miehistön ja matkustajien taustojen selvittämiseen. Koneessa oli kaksi varastetulla passilla matkustanutta, mutta heillä ei ole arvioitu olevan yhteyksiä terrorismiin.

Erikoista on se, että MH370 lensi strategisesti erittäin tärkeällä seudulla. Malakan salmi on maailman vilkkaimpia laivaväyliä ja Andamaanien saaret on Intialle tärkeä alue. Silti minkään alueen maan ilmapuolustus ei reagoinut ilman transponderia lentävään suureen ilmamaaliin. ++

Lue myös aiemmat Lentoposti.fi -jutut MH370:n katoamisesta: