Matkahuollon laaja dronepakettikokeilu Vantaalla kutistui asiakaskokemuksen kartoitukseen

RE_drone_appr_1(päivittynyt klo 20.05) Matkahuollon ja K-ryhmän laaja dronepakettikuljetushanke kutistui teknisten ongelmien takia merkittävästi. Suunnitellut EVLOS-lennot vaihtuivat lyhyisiin näköyhteydessä toteutettuihin noin 100 metrin mittaisiin lentoihin. Hankkeessa keskitytäänkin nyt lähinnä asiakaskokemuksen kartoittamiseen.

Matkahuollon Vantaan lähiterminaalin ja Kartanonkosken sekä Ylästön K-marketien välillä toteutettava dronekuljetushanke ei toteudu suunnitellussa laajuudessaan. Koelentoja oli  määrä toteuttaa kolmen päivän ajan 18.-20. maaliskuuta etäohjauksessa ns. EVLOS (Extended Visual Line of Sight) -operaatiossa. Lentojen oli määrä olla pituudeltaan jopa neljä kilometriä.

RE_drone_2_KkauppaAlustavien koelentojen ja ensimmäisen päivän aikana tehtyjen havaintojen sekä teknisten ongelmien myötä hankkeessa siirryttiin turvallisuussyistä tiistaina lyhyempiin VLOS (Visual Line of Sight) -lentoihin (otsikkokuvassa).

Hanketta koordinoivan Robots Expertin mukaan kyseessä oli teknisten järjestelmien yhteensopivuusongelmat. Eri asioiden ongelmat summattiin yhteen ja lentoja päätettiin lyhentää turvallisuuden varmistamiseksi toistaiseksi vain noin 100 metrin operaatioihin. Lentoja jatketaan asiakaskokemusten kartoittamiseksi.

K-Marketien pihoille kertyi tiistaina 19. maaliskuuta lukuisia dronepakettikuljetuksista kiinnostuneita. Oikeita paketteja toimitetaan asiakkaille typistettyjenkin koelentojen aikana. Pakettikuljetukset saapuvat tasatunnein Kartanonkoskelle ja Ylästölle varttia vaille ja varttia yli.

"Alunperinkin demon päätavoitteena on ollut nimenomaan markkinakokeilu eli asiakaskokemuksen ja yleisen mielipiteen kartoitus. Nyt jouduimme tinkimään teknisen toteutuksen vaativuudesta päätavoitteen varmistamiseksi", kommentoi Robots Expertin Jonas Stjernberg.

Turvallisuus ykkössijalla

RE_drone_puustoOngelmia aiheutti mm. Vantaan kaupungin 3D-mallinnettu ympäristö, jonka  data oli useita vuosia vanhaa. Erityisesti puusto oli korkeampaa kuin malli antoi aluksi ymmärtää.

Kyseessä oli merkittävä havainto, sillä dronella oli määrä lentää enintään 15 metriä esteiden yläpuolella. Myös sähkölinjojen todellisten korkeuksien selvittäminen vaati paljon manuaalityötä.

Vastaavat drone-operaatiot ovat tulevaisuutta ja ne tuovat uudenlaisia vaatimuksia myös kaupungeille. Tarkka ja ajantaisainen mallinnus sekä erillisten lentokäytävien luonti ja operaatioiden mahdollistaminen on todennäköisesti jatkossa juuri niiden tehtävä. Helsinki puolestaan saa droneoperaattoreilta kehuja tarkasta 3D-mallista.

RE_drone_closeup_2Itse 4G-verkossa toteutettu ohjaussignaali toimi maanantaina Telian verkossa odotetusti. Verkon toimivuus oli kartoitettu koelennoilla, joilla oli kyydissä erityisellä SIM-kortilla varustettu matkapuhelin. Verkon tukiasemien pääkeilat on antennien kallistuksella suunnattu alaviistoon maanpäällistä käyttöä ajatellen.

Käytännössä lentävä kohteen yhteys hyppii nopeasti tukiasemalta toiselle ja välillä se on kokonaan lyhyitä parin sekunnin mittaisia aikoja poissa verkosta. Näin etenkin, jos yhteys on saatu tukiaseman antennin säteilykuvion kapean ns. sivukeilan  kautta.

RE_drone_closeup_1Lyhyet katkot eivät kuitenkaan olleet ongelmallisia. Vaikka yhteys katkesi hetkeksi hankkeen Helsingin keskustassa olevaan ohjauskeskukseen, lensi drone ennaltasuunniteltua reittiä. Lentoa valvottiin reitin varrelta mm. rakennusten katoilta ja paikalla oli myös lennättäjä, joka olisi voinut ottaa dronen haltuun.

Joitain koelentoja lennettiin ennen operaation keskeytystä koko matkan Matkahuollon terminaalista Vantaan Virkatieltä Kartanonkosken Hagelstamintien K-Marketille.

matkahuolto_drone_180319_kartanonkoskiLentoposti.fi:n maanantaina 18. maaliskuuta seuraama ensimmäinen lento päättyi yllättävästi. Drone lensi kaupalle suunnitellusti tieverkkoa seuraten. Laskupaikalle tyylikkäästi kaartanut drone pysäytti vauhtinsa ja alkoi pudottaa korkeutta.

DJI Matrice -nelikopteri asettui hetkeksi leijuntaan noin viisi metriä laskeutumisalustan yläpuolelle (kuvassa oikealla). Sitten se otti nopeasti lisää korkeutta ja lensi takaisin lähtöpaikkaansa suorinta reittiä.

Syynä edelliseen oli operaattorille eli Fleetonomylle sattunut asetusvirhe. Kyseinen drone oli väärässä ns. Fly and Deliver -moodissa, joka ei mahdollistanut laskeutumista.

Hankkeen päätoteuttaja on Vantaan kaupunki ja se on osa Traficomin koordinoimaa Liikennelabra-kokonaisuutta sekä samalla myös Smart & Clean -säätiön muutosprojektia. Hankkeessa on mukana yli 30 kumppania.

Mukana on myös Ilmatieteen laitos, joka toimittaa operaatiolle tuulitietoja eri korkeuksilla, ilmanpaine-ennusteen sekä avaruussäätiedot GPS-signaalin tarkkuuden takaamiseksi. Tälläiselle dronesääpalvelulle on tulevaisuudessa varmasti kysyntää.

RE_tero_vuorenmaaVaikka Vantaan hanke typistyikin, on Robots Expertillä käynnissä keskusteluja useista tulevaisuuden hankkeista. Niitä saatetaan hyvinkin toteuttaa pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Järvisuomi mm. tarjoaa useita mahdollisuuksia drone-operaattoreille.

Suomessa on kuluvan vuoden aikana luvassa useita merkittäviä dronekokeiluja GOF U-space -hankkeessa. Kesän lähetessä tehdään erilaisia koelentoja, joista yksi mielenkiintoisimmista lienee Volocopterin ilmataksikyyti Helsinki-Vantaan lentoasemalta Helsingin keskustaan.

GOF U-space hankkeesta kertoi Suomessa ensimmäisenä Lentoposti.fi lokakuussa 2018 (Merkittävä dronekokeilu Suomeen – luvassa lentorahtia Viroon ja ilmataksi Helsinki-Vantaalta).

Päivitys kello 20.05: Lisätty Robots Expertin Jonas Stjernbergin kommentti.