Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtevän matkatavaran käsittely on ruuhkautunut torstaiaamuna 3. lokauuta 2024. Syynä on Crisplant-matkatavarajakelujärjestelmän merkittävä tietotekninen häiriö. Viivästyneiden matkatavaroiden toimittaminen asiakkaille voi kestää jopa joitakin päiviä. Lentoasemalla on aamun aikana otettu käyttöön varajärjestelmä, jonka ansiosta osa matkatavaroista saadaan ajallaan lennolle. Finavia kertoo tekevänsä parhaansa tilanteen korjaamiseksi ja selvittävänsä vian kestoa. Pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa matkustavat ja lähtöselvityksen ennakkoon tehneet voivat siirtyä suoraan turvatarkastukseen lentoasemalle saavuttuaan. Vikatilanteella on vaikutuksia kaikkiin lähteviin matkustajiin, joilla on mukanaan ruumaan meneviä matkatavaroita. Finavia suosittelee pakkaamaan käsimatkatavarasääntöjä noudattaen kaikkien tärkeimmät, kuten lääkkeet, käsimatkatavaroihin. Lentoyhtiöt vastaavat ruumamatkatavaroiden toimittamisesta asiakkailleen myös siinä tilanteessa, jos matkatavara on jäänyt lennolta. Finnairin mukaan laukkujen toimittaminen voi kestää joitakin päiviä. Viivästyneestä matkatavarasta tehdyn ilmoituksen jälkeen lentomatkustaja saa seurantanumeron, jonka avulla laukkua voi seurata WorldTracer-palvelun kautta. Finnair kertoo toimittavansa matkatavarat mahdollisimman pian. Lentomatkustaja voi hakea korvausta viivästyneestä matkatavarasta vakuutusyhtiöltään tai lentoyhtiöltä. Operaattoreista Finnair kertoo korvaavansa tällaisissa tapauksissa matkustajilleen kohtuullisen määrän matkan aikana hankittuja välttämättömiä tarvikkeita.
|
|||