Matkustajamäärät Finavian lentoasemilla ylsivät vuoden 2012 kolmannella vuosineljänneksellä 4,8 miljoonaan matkustajaan. Edellisen vuoden heinä−syyskuuhun verrattuna laskua oli 2,6 prosenttia. Aasian liikenne on jatkanut kasvuaan, joskin kasvu on tasaantunut. Kolmannella vuosineljänneksellä Finavian lentoasemilla oli yhteensä 4 843 974 matkustajaa (4 974 873 matkustajaa 6−9/2011). Tammi−syyskuussa matkustajia oli yhteensä 14 638 595 (14 377 620 matkustajaa 1−9/2011). Kotimaan matkustajien osuus oli tammi−syyskuussa 28 % ja kansainvälisten matkustajien osuus 72 %. Kotimaan matkustajamäärät laskivat kolmannella neljänneksellä Kotimaan liikenne kasvoi tammi−syyskuussa 3,6 % ja oli 4 165 386 matkustajaa. Kolmannella neljänneksellä matkustajamäärät laskivat 6,6 %. ”Kotimaassa matkustajamäärien vaihtelu on ollut selvästi voimakkaampaa kuin aiemmin. Lentoyhtiöt ovat reagoineet kysynnän muutoksiin vähentämällä vuoroja ja vetäytyneet kokonaan joiltakin reiteiltä”, Finavian lentoasemaverkostosta sekä markkinoinnista ja myynnistä vastaava johtaja Joni Sundelin kertoo. Finavian maakuntalentoasemista matkustajamäärät kasvoivat tammi−syyskuussa merkittävästi Joensuussa, Turussa, Oulussa ja Vaasassa. Matkustajamäärät laskivat Jyväskylän, Tampereen ja Porin lentoasemilla edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kansainvälisessä lentoliikenteessä Finavian lentoasemien matkustajamäärä nousi tammi-syyskuussa Helsinki-Vantaan matkustajamäärät edellisvuoden tasolla Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärä oli heinä−syyskuussa yhteensä 3 891 564 matkustajaa, mikä on 3,4 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Tammi−syyskuussa Helsinki-Vantaalla oli matkustajia yhteensä 11 372 192 eli 0,7 % enemmän kuin vastaavana ajanjaksona 2011. Aasian liikenne jatkoi kasvuaan, ja matkustajia oli tammi−syyskuussa yhteensä 1 343 887. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon oli 8,4 %. Aasian matkustajamäärien kasvu on saanut tukea Finnairin toukokuussa aloittamista suorista lennoista Kiinan Chongqingiin. Finavia kehittää Helsinki-Vantaata pitkäjänteisesti Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen solmukohtana. Kolmannen vuosineljänneksen aikana lentoasemalla on kehitetty edelleen muun muassa rajamuodollisuuksien sujuvuutta, kun sähköinen passintarkastus on tuotu japanilaismatkustajien käyttöön. Lisäksi lentoasemalla on otettu lokakuun alussa käyttöön CDM-toimintatapa, joka vähentää lentoliikenteen viiveitä, parantaa toiminnan täsmällisyyttä ja resurssien käyttöä sekä lisää kustannustehokkuutta lentoasemalla. Lentoliikenteen näkymät jatkuvat epävakaina Nykyisessä markkinatilanteessa lentoyhtiöt reagoivat nopeasti kysynnän vaihteluun sopeuttamalla kapasiteettiaan ja tavoittelemalla mahdollisimman korkeita täyttöasteita. Koneiden täyttöasteet ovat olleet kolmannella vuosineljänneksellä keskimäärin hyviä, etenkin kansainvälisessä liikenteessä. Laskeutumisten määrä Finavian lentoasemilla väheni ajanjaksolla 11,4 %, kun matkustajien määrässä laskua oli 2,6 %. Lentoliikenteen kehitystä luonnehtivat myös jatkossa suuremmat ja nopeammat kysynnän heilahtelut sekä toimialan tiukasta kilpailutilanteesta johtuvat lentoyhtiöiden kustannuspaineet. Euroopan talousvaikeuksien ja Aasian hidastuvan kasvun odotetaan aiheuttavan toimialalle pitkään jatkuvaa epävarmuutta.
|
|||