Neste ja United Airlines laajentavat kumppanuutta - SAF-polttoainetta Houstoniin, Newarkiin ja Dullesiin

United_FIS_1Neste ja United Airlines laajentavat kumppanuutta, kun Neste toimittaa uusiutuvaa lentopolttoainetta (SAF, Sustainable Aviation Fuel) kolmelle uudelle merkittävälle lentoasemalle Yhdysvalloissa. Uuden sopimuksen myötä United Airlinesista tulee ensimmäinen kaupallinen lentoyhtiö, joka ostaa uusiutuvaa lentopolttoainetta käytettäväksi George Bush Intercontinental -lentoasemalta (IAH) Houstonista, Newark Liberty International -lentoasemalta (EWR) New Jerseystä ja Washington Dulles International -lentoasemalta (IAD) Washington D.C.:stä lähtevillä lennoilla.

Osana sopimusta Neste toimittaa United Airlinesille sekoittamatonta uusiutuvaa Neste MY -lentopolttoainetta, joka sekoitetaan perinteiseen lentopolttoaineeseen ennen käyttöä lentopolttoaineita koskevien luokitusten mukaisesti eli enintään 50-prosenttiseksi seokseksi. 

Neste aloitti uusiutuvan lentopolttoaineen toimitukset Unitedille George Bush -lentoasemalle heinäkuussa, ja ne jatkuvat lokakuun 2025 loppuun saakka. Toimitukset Newarkin lentoasemalle ja Dullesin lentoasemalle alkoivat syyskuussa 2025 ja jatkuvat vuoden 2025 loppuun saakka. Polttoaine toimitetaan kullekin lentoasemalle olemassa olevan putkistoinfrastruktuurin kautta Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen terminaalista Houstonista.

“Uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöönotto ensimmäistä kertaa Houstonin, Newarkin ja Dullesin lentoasemilla on jälleen yksi merkittävä virstanpylväs Unitedin kestävän kehityksen matkalla”, sanoin Unitedin kestävän kehityksen johtaja Lauren Riley.

United_FIS_2”United on viime vuoden yli 4 300 tonnin käytöllään edelleen Yhdysvaltojen johtava uusiutuvan lentopolttoaineen käyttäjä. Ymmärrämme kuitenkin, että uusiutuvan lentopolttoaineen markkinoiden kasvu vaatii sekä osavaltioiden että liittovaltion hallinnon tukea. Jatkamme yhteistyötä sidosryhmien, kuten Nesteen, kanssa koko ilmailun arvoketjussa kannustaaksemme päättäjiä ottamaan käyttöön järkeviä markkinakannustimia, jotka edistävät vähäpäästöisemmän energian käyttöä", jatkoi Riley.

“Olemme iloisia, että United Airlines voi Nesteen avulla laajentaa uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä uusille markkinoille Yhdysvalloissa. On ratkaisevan tärkeää, että yhä useammat osavaltiot ottavat käyttöön toimiviksi todettuja kannustimia, jotka vauhdittavat uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa ja tukevat ilmailualaa sen kunnianhimoisessa tavoitteessa saavuttaa nettonollapäästöt vuoteen 2050 mennessä. Olemme edelleen täysin sitoutuneita tukemaan asiakkaitamme päästöjen vähentämisessä kasvattamalla uusiutuvan lentopolttoaineen tuotanto- ja toimituskapasiteettia”, sanoi Nesteen Uusiutuvat tuotteet -liiketoiminta-alueen kaupallinen johtaja Carl Nyberg. 

Nyt solmittu uusi sopimus perustuu Nesteen ja Unitedin pitkäaikaiseen kumppanuuteen. Neste aloitti uusiutuvan lentopolttoaineen toimitukset Unitedille Chicago O’Hare International -lentoasemalle elokuussa 2024, jolloin uusiutuvan lentopolttoaineen verokannustin otettiin käyttöön Illinoisissa.

Samalla Unitedista tuli ensimmäinen lentoyhtiö, joka käyttää uusiutuvaa lentopolttoainetta kyseisellä lentoasemalla. United on käyttänyt Neste MY -lentopolttoainetta myös San Franciscon kansainvälisellä lentoasemalla Kaliforniassa, jossa osavaltion Low Carbon Fuel Standard (LCFS) -ohjelma tukee uusiutuvien polttoaineiden käyttöä. 


SAF-lentopolttoaine on suora vaihtoehto fossiiliselle polttoaineelle


NesteMy_SAF_1Uusiutuva lentopolttoaine on vaihtoehto perinteiselle fossiiliselle lentopolttoaineelle. Sellaisenaan eli sekoittamattomana käytettynä Neste MY -lentopolttoaineella voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 % polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna.

Vaikka SAF-lentopolttoaine vähentää päästöjä elinkaarensa aikana jopa 80 prosenttia, niin poltettaessa lentokoneen moottoreissa SAF-polttoaineen CO2-päästöt ovat samalla tasolla kuin fossiilisella lentopolttoaineella. Uusiutuvasta lentopolttoaineesta vapautuu saatujen tuloksien mukaan kuitenkin vähemmän hiukkasia kuin perinteisestä kerosiinista kaikissa moottorin toimintaolosuhteissa. Tämä viittaa mahdollisuuteen parantaa ilmanlaatua lentoasemien ympäristössä ja pienentää ilmastovaikutuksia.

Lisäksi uusiutuvalla lentopolttoaineella on matalampi tiheys, mutta korkeampi energiapitoisuus yhtä polttoainekilogrammaa kohti verrattuna fossiiliseen kerosiiniin. Tämä parantaa lentokoneen polttoainetehokkuutta, sillä polttoainetta kuluu vähemmän ja polttoainemassa on pienempi.

Neste_RotterdamNesteen uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan sataprosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä. Uusiutuva lentopolttoaine on sertifioitu kaupalliseen käyttöön, ja sitä voi tällä hetkellä sekoittaa perinteiseen lentopolttoaineeseen jopa 50 %:ia. Se toimii saumattomasti jo käytössä olevien lentokoneiden moottoreiden ja polttoaineiden jakelujärjestelmien kanssa.

Nesteen maailmanlaajuinen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokyky on tällä hetkellä 1,5 miljoonaa tonnia vuodessa, ja sen odotetaan kasvavan 2,2 miljoonaan tonniin vuonna 2027.