Norjan kopteriturma johti Super Puma H225 -helikoptereiden lentokieltoon

H225_1Viranomaiset ja valmistaja asettivat Airbus Helicopters H225 (ex EC225LP) -helikopterit toistaiseksi lentokieltoon Norjassa Bergenin saaristossa Turøyssa tapahtuneen onnettomuuden seurauksena. Ensitietojen mukaan kopterin pääroottori olisi irronnut matkalentovaiheessa. Turmassa menehtyi 13 ihmistä.

 

Pohjanmerellä sijaitsevalta Statoilin Gullfaks B -öljynporauslautalta Norjan Bergenin Fleslandin lentokentälle matkalla ollut CHC Helikopter Servicen lennolla HKS 241 ollut H225 -helikopteri syöksyi mereen matkalentovaiheessa Turøyassa. Kopterin (LN-OJF) oli määrä saapua Fleslandiin kello 12.04. Operaattori sai tiedon onnettomuudesta kello 12.05.

Silminnäkijöiden mukaan helikopterin pääroottori olisi irronnut matkalentovaiheessa noin 2000 jalan korkeudessa ja kopteri syöksyi kovalla nopeudella mereen. Ensimmäisen saatavilla olevanFlightRadar24-palvelun keräämän tiedon mukaan kopteri putosi 2100 jalkaa noin kymmenessä sekunnissa eli huimat 12600 jalkaa minuutissa.

Turmassa menehtyi 11 matkustajaa ja kahden hengen ohjaamomiehistö. Menehtyneistä 11 oli norjalaisia, yksi britti ja yksi italialainen.

Norjan ja Englannin ilmailuviranomaiset asettivat Airbus Helicopters H225 (EC225 LP) -helikopterit lentokieltoon kaupallisten operaatioiden osalta jo turmapäivänä 29. huhtikuuta. Lentokielto ei koske etsintä- ja pelastuspalvelun tehtäviä. Lentokiellon aikana halutaan varmistaa kopterikaluston turvallinen operointi.

H225_offshoreKaikkiaan H225 -koptereita on valmistettu yli 150. Niistä noin 70 prosenttia on käytössä juuri öljynporauslauttojen ja kaasuteollisuuden huolto- ja kuljetuslennoilla ympäri maailmaa. Toinen suosittu käyttötarkoitus on SAR-operaatiot.

Myös kopterivalmistaja Airbus Helicopters yhtyy Norjan ja Englannin ilmailuviranomaisten kantaan lentokiellosta. Valmistajalla ei ole toistaiseksi lisätietoja, joka selvittäisi miksi pääroottori olisi irronnut helikopterista tai johtuisi jostain aikaisemmasta tapahtumasta.

CHC Helikopter Service keskeytti onnettomuuden seurauksena lennot toistaiseksi myös muulla kalustollaan. Yhtiö arvioi tilannetta ja jatkaa operaatioita myöhemmin asiakkaiden kanssa muulla kalustollaan.

Onnettomuutta tutkii Norjan onnettomuustutkintaviranomainen AIBN (Accident Investication Board Norway). Airbus Helicopters avustaa tutkijoita ja on jo lähettänyt paikalle kaksi teknistä asiantuntijaa. Myös Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on lähettänyt edustajansa paikalle.

Valmistajan arvion mukaan alustavat turmaan johtaneet syyt selviäisivät muutaman päivän kuluessa.

Airbus Helicopters H225 on Super Puma perheen viimeisin versio. Kaksimoottorisella 11-tonnisella kopterityypillä on lennetty kaikkiaan yli 4,3 miljoonaa lentotuntia. H225:n voimanlähteinä on kaksi Turbomeca Makila 2A1-moottoria, jotka antavat sille 141 solmun matkalentonopeuden ja 857 kilometrin kantaman. Viisi lapaisen pääroottorin halkaisija on 16.2 metriä. Kopteriin mahtuu kahden hengen ohjaamomiehistön lisäksi 19 matkustajaa.

Airbus Helicopters uudelleenbrändäsi Eurocopterin tyyppimerkinnät vuoden 2015 aikana. Tuolloin entinen EC225LP muuttui tyyppimerkinnälle H225.

Suomen Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivue operoi Super Puma -kopteriperheen kalustolla. Vartiolentolaivueen käytössä on nyt yksi uusi H215 -helikopteri ja kaksi vanhempaa AS332 Super Pumaa. Toisen uuden kopterin odotetaan saapuvan Suomen toukokuun alussa. Kolmas vanhempi AS332 on Ranskassa modifioinnissa.

Lue myös: