Finnairin osaomistusyhtiö Norra (Nordic Regional Airlines) jatkaa Widerøen lentojen operointia Norjassa ainakin kesäaikataulukauden 2022 loppuun saakka. Norran suomalaiset miehistöt ovat lentäneet kahdella Finnairin väreissä olevalla ATR 72-500 -koneella kotimaanlentoja Norjassa jo syyskuusta 2021 lähtien. Uusin jatkosopimus sisältää jälleen optioita lentojen jatkumisesta. Finnairin, Norran ja Widerøen välisellä jatkosopimuksella on koronapandemian ja Ukrainan kriisin keskellä merkittävä taloudellinen vaikutus Norralle. Sopimus auttaa pitämään lentokoneet ilmassa ja työntekijät töissä. "Toimintamme on riippuvainen asiakkaidemme reittiverkoston tarpeista ja kulloisistakin liikenneohjelmista. Meillä on kaksi hyvää asiakasta Finnair ja Widerøe. Jatkosopimus lennoista Widerøen kanssa on hyvä merkki onnistuneesta ja hyvin sujuneesta yhteistyöstä. Kykenimme edelleen tarjoamaan kahden ATR-koneen kapasiteetin kesäkauden 2022 loppuun saakka", kertoi Norran toimitusjohtaja Janne Tarvainen Lentoposti.fi:lle. Norra lentää Norjassa Widerøen kotimaanreittejä kahdella kahdella ATR 72-500 -potkuriturbiinikoneella, jotka on sijoitettu Bergeniin. Kyseessä on ns. wetlease-sopimus eli mukana on myös koko lentävä henkilökunta. Norralaisia on Norjassa jatkuvasti kymmenen miehistön verran eli noin 40 henkilöä kerrallaan. Alunperin syyskuussa 2021 alkanut sopimuskausi kattoi kuuden kuukauden sopimuksen yhdestä koneesta ja kolmen kuukauden sopimuksen toisen koneen osalta. Widerøe käytti jo aiemmin option ja toinenkin kone vuokrattiin puoleksi vuodeksi. Myös uusi nyt solmittu jatkosopimus lennoista kesäaikataulukauden loppuun eli 29. lokakuuta 2022 saakka sisältää optioita. Riippuen asiakkaan tarpeista ja Norran kapasiteetista lennot Norjassa voivat jatkua myös läpi koko talvikauden 2022/2023. "Monet lentoyhtiöt tekevät edelleen pandemian jälkeistä ramp-upia. Norjan operaatiot ovat hieno asia ja onnistunut liiketoiminnallinen avaus, joka sai siis jälleen jatkoa", totesi Tarvainen. Kapasiteetin vuokraaminen ulkomaille on tuonut merkittävästi lisätöitä norralaisille ja ulkomaankomennukset ovat myös kiinnostaneet. Norjan operointiin on riittänyt miehistöjä pääsääntöisesti vapaaehtoispohjalta ja tarjolla on ollut jopa kolmen kuukauden työmatkoja. Alunperin suunnitelmissa oli toteuttaa miehistönkäyttö Norjassa kuukauden mittaisilla jaksoilla. Työnantaja pyrkii kuitenkin huolehtimaan myös työntekijöiden hyvinvoinnista ja on mahdollistanut myös lyhyemmät kahden viikon työjaksot ulkomailla. "Hyvinvointi ja jaksaminen ovat tärkeitä asioita. Olemme pyrkineet pitämään kokonaisuuden tasapuolisena ja Norjan operaatioiden miehistönkäyttö on toiminut kaikkiaan hyvin. Työntekijämme ovat liikkeellä hyvällä asenteella", kertoi Tarvainen. Norra lentää Bergenistä lentoja Widerøen verkostossa Kristiansandiin, Kristiansundiin, Moldeen, Stavangeriin ja Ålesundiin. Näistä Molden ja Ålesundin lennot ovat ns. yöpyviä kohteita, eli molemmat lentokoneet viettävät yön ulkoasemalla. Norra lentää Moldeen ja Ålesundiin aamun ensimmäiset ja illlan viimeiset vuorot. Kaikkiaan Norra lentää Norjassa siis viiteen kotimaan kohteeseen. Suomessa Norra operoi Helsinki-Vantaalta Maarianhaminaan, Kuopioon, Vaasaan, Kuusamoon, Ouluun, Rovaniemelle, Kittilään ja Ivaloon. Kevään mittaan Norra palaa myös Tampere-Pirkkalaan ja Turkuun. Norjan operaatioissa koneet lentävät jopa enemmän kuin ne lensivät Finnairin reittiverkostossa Suomessa. Helmikuun 2022 loppuun mennessä Norra on lentänyt sopimuskauden aikana jo yhteensä 3100 Widerøen kotimaanlentoa. Varsinaisia lentotunteja on tänä aikana kertynyt noin 2800. Kahden koneen ohjelmassa on viikoittain arviolta noin 140 lentoa. Norran Widerøelle operoima liikenneohjelma jatkuu kesäkaudella 2022 pitkälti samankaltaisena kuin tähänkin saakka. "Koneet lentävät suhteessa enemmän kuin Suomessa. Norjassa lentopäivät ovat reippaita ja päivässä on kymmenkunta noin tunnin mittaista lentoa", vahvisti Tarvainen. Norjassa operoivia lentokoneita vaihdellaan noin kuukauden välein, jotta isommat huollot ja tarkastukset saadaan tehtyä Helsinki-Vantaalla. Myös miehistöjen vaihdot pyritään toteuttamaan näillä siirtolennoilla. Työllisyystilanne Norralla näyttääkin hyvältä ainakin käynnissä olevalle kesäkaudelle eikä yhtiössä ole tällä hetkellä lomautustarvetta koronapandemian eikä Ukrainan tilanteen seurauksena. "Tarkastelemme toki tilannetta herkällä korvalla ja asioita voi tapahtua lyhyelläkin aikavälillä", täsmensi Tarvainen. Venäjään kohdistettujen pakotteiden myötä lentoliikenteen rajoitukset leikkasivat Norran liikenneohjelmasta pois kaksi Finnairille lennettävää reittiä. Lennot Moskovaan ja Pietariin on keskeytetty toistaiseksi. "Näiden kahden reitin sijaan odotamme saavamme Finnairin liikennesuunnittelusta kompensoivaa työtä. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että kaikille koneillemme löytyy lentoja kesän ajaksi. Laivastossamme on kaksi konetta vuokrattavaksi ja niistä on siis jo sopimus Widerøen kanssa", sanoi Tarvainen. Norran lentomäärät vaikuttavat olevan kasvussa. Yhtiön asiakkaat saattavat myös tehdä lisäoptimointeja konekokojen ja niiden käytettävyyden osalta. Liikenteen kasvu on tuonut myös tarpeen lisärekrytoinneille. "Toivomme, että saamme kesää kohti lisää lentoja. Tällä hetkellä rekrytoimmekin pääasiassa määräaikaisiin työsuhteisiin muutamia lentäjiä ja kahden kurssin verran matkustamohenkilökuntaa eli noin muutaman kymmenen henkilöä", arvioi Tarvainen. Norralla ollaan luonnollisesti varovaisia, sillä maailman mullistukset voivat tuoda erinäisiä ei-toivottuja vaikutuksia alalle. Esimerkiksi nyt kurssilla olevien ATR-lentäjien koulutus jäi alun perin kesken koronapandemian alettua noin kaksi vuotta sitten. Yhtiössä odotetaan kasvua ennen uusien työntekijöiden työsuhteiden vakinaistamista. Norra on Finnairin osaomistusyhtiö, josta Finnair omistaa 40 prosenttia ja tanskalainen DAT 60 prosenttia. Norra operoi pääasiallisesti syöttöliikennettä Finnairille 12 Embraer 190- ja 12 ATR 72-500 -koneen laivastolla. MH Lue myös:
|
|||