OTKES: Piper J3 Cub putosi sankkaan kuusimetsään

Piper_J3_closeOnnettomuustutkintakeskus on tehnyt paikkatutkintaa keskiviikkoiltana Lievestuoreella tapahtuneen lentoturman onnettomuuspaikalla. Piper J3 Cub -yleisilmailukone oli pudonnut sankkaan kuusimetsikköön.

 Piperin maahansyöksystä on kuulohavaintoja. Hylky löydettiiin maastosta yksityishenkilön silminnäkijähavaintojen perusteella.

Kaksi konetta oli lähtenyt matkalennolle kohti Lappia Lievestuoreen alueelta yksityiseltä peltokentältä. Sääolosuhteet olivat kuitenkin heikot. Pilvet olivat matalalla ja kuurottainen sade haittasi näkyvyyttä. Pian nousun jälkeen molempien koneiden ohjaajat päättivät palata  takaisin lähtöpaikkaan 

"Toinen kone onnistui, toinen ei", kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen viestintäpäällikkö Sakari Lauriala Lentoposti.fi:lle. 

Takaisin peltokentälle palannut toinen koneyksilö oli harrasterakenteinen Kitfox-kone, jossa oli turmakoneen tavoin vain yksi henkilö. Piper J3 Cub ei kuitenkaan päässyt takaisin peltokentälle vaan se putosi sankkaan kuusimetsikköön.

 Piper J3 Cub ilmoitettiin kadonneeksi ja sen etsintöihin osallistui mm. Ilmavoimien Valvet L70 Vinka -kone, Maavoimien NH90-helikopteri ja FinnHEMS-lääkärihelikopteri.

"Kuulohavaintoja rysäyhdyksestä on tehty ja kone löydettiin lopulta yksityishenkilön silminnäkijähavainnon perusteella" avaa Lauriala tutkintaa Lentoposti.fi:lle.

Onnettomuustutkintakeskuksen pakkatutkinnassa on selvinnyt, että turmakoneen vasen siipi on osunut puihin, jonka jälkeen se on pudonnut alas. Paikalta löytyi muutamia katkenneita puita.

Piper_J3_nauhaTurmakoneessa oli GPS-tallennin, jonka perusteella tutkijat voivat selvittää tapahtumia edeltävän lentoreitin ja korkeuden. Piper ehti olla ilmassa kokonaisuudessaan noin kahdeksan minuuttia ennen ohjaajan kuolemaan johtanutta turmaa.

OTKES:n paikkatutkintaryhmä sai keskiviikkona dokumentoitua ja kuvattua onnettomuuspaikan. Se jäi yöksi puolustusvoimien vartioitavaksi. Paikkatutkintaa jatketaan tänään torstaina.

Piper J3 Cub on sarjavalmisteinen yleisilmailukone. Aikoinaan suosittua konetta on valmistettu vuosina 1938-1947 lähes 20 000 kappaletta. Metallirunkoisessa ja ylätasoisesessa koneessa on peräkkäiset istuinpaikat. Koulukoneeksi suunniteltu ilma-alus on tunnettu hyvistä hidaslento-ominaisuuksista sekä lyhyen kiitotien suorituskyvystä.

Lievestuoreen turmakone oli valmistunut vuonna 1944 ja se oli yksityiskäytössä. Turmakone oli alunperin valmistunut Piper L-4J-PI Grashopperiksi eli koneen sotilasversioksi. Toisen maailmansodan jälkeen se myytiin siviiliin ja muutettiin J3C-65 Cub -koneeksi. MH

Lue myös: