Pääosa Norwegianin laivastosta pysyy maassa kevääseen 2021 saakka - uusi normaali vasta 2022

Norwegian_MAX_201019Norwegian arvioi toimintansa normalisoituvan koronapandemian seurauksena vasta vuonna 2022. Yhtiön mukaan valtaosta sen kapearunkolaivastosta ja koko laajarunkolaivasto pysyy maassa kevääseen 2021 saakka. Lentoja yhtiö jatkaa toistaiseksi vain Norjassa.

Norwegian julkisti 27. huhtikuuta sijoittajille suunnatun esitelmän, jossa yhtiö arvioi koronaviruspandemian vaikutuksia sen liiketoimintaan. Vaikutukset lentoliikenteeseen maailmanlaajuisesti ovat valtavat. Lentoliikenteen kysyntä on kadonnut ja noin 75 prosenttia maailman lentoyhtiöiden kapearunkolaivastoista on jäänyt maahan.

Valtaosa eli 95 prosenttia Norwegianinkin lennoista on peruttu ja 80 prosenttia yhtiön työntekijöistä eli 7650 työntekijää on lomautettu tai irtisanottu. Nykyisiä operaatioita yhtiö tekee vain 200 työntekijän voimin.

Ennen koronaviruspandemian vaikutuksia Norwegian oli saanut tehtyä mittavia toimenpiteitä ja palauttanut yhtiön tekemään voittoa. Vuoden 2020 tuloksesta odotettiin jo voitollista, mutta pandemia muutti suuntaa radikaalisti.

Norwegian järjestelee parhaillaan omistustaan ja velkojaan, jotta se saisi täytettyä luvan valtion avun ehdot. Norja on luvannut ehtojen täyttyessä kolmessa osassa valtionapua kolme miljardia Norjan kruunua eli noin 260-270 miljoonaa euroa.

Vaikka nämä ehdot täyttyisivät on yhtiöllä silti merkittäviä velvoitteita mm. lentokoneiden leasingmaksuista. Tehtyjen toimien ansiosta Norwegian kuukausittaiset kulut ovat putoavat 26-43 miljoonaan euroon kesäkuuhun 2020 mennessä.

Norwegian_737_tails_1Norwegian ilmoittaa tarvitsevansa valtionavun COVID-19 -haasteisiin toukokuun puoliväliin mennessä, jotta se voi valmistella reittiverkostonsa avaamista ja ottaa työntekijät takaisin töihin. Kyseisen kolmen miljardin Norjan kruunun avun arvioidaan riittävän vuoden 2020 loppuun saakka. Lisärahoitus nähdäänkin tarpeelliseksi.

Norwegian arvioi laivastonsa lepäävän maassa pääosin kevääseen 2021 saakka. Nyt ainoastaan seitsemän Norwegianin kapearunkokonetta lentää Norjassa valtion tukemaa liikennettä. Tilanteen odotetaan pysyvän sellaisena maaliskuun 2021 loppuun saakka. Huhtikuussa 2021 alkaisi käynnistysvaihe, jolloin myös laajarunkokoneet tulisivat mukaan operaatioihin. Uusi normaali on määrä saavuttaa vasta tammikuussa 2022. Kysynnän vilkastuessa operaatiot ollaan valmiina käynnistämään aiemminkin.

Halpalentoyhtiön mukaan uusi Norwegian rakentuu vahvalle pohjalle ja asiakkaiden kysynnälle puhtaalta pöydältä. Kustannuksia seurataan agressiivisesti ja tähtäimessä ovat tuotot.

Miehistönkäyttö ja operaatiot rakennetaan joustaviksi myös kustannustasoltaan. Myös laivaston kokoa tullaan arvioimaan uudelleen ja lentotoimintaa on luvassa vain kannattavilla reiteillä. Uudessa Norwegianissa lentokoneita olisi  annetun arvion mukaan nykyisten 168 koneen sijasta vain 110-120.

Norwegian_Dreamliner_glider_1Nykyisestä laivastostaan Norwegian omistaa 32 Boeing 737-800-, 12 Boeing 737 MAX 8- ja 11 Boeing 787 Dreamliner -konetta. Leasing-koneita ovat 62 Boeing 737-800-, 4 Boeing 737 MAX 8- ja 26 Boeing 787 Dreamlineria. Ne on vuokrattu 24 eri leasingyhtiöltä. Norwegian käy parhaillaan neuvotteluja konetilauksistaan Airbusin ja Boeingin kanssa.

Norwegianin aikataulu on tiukka. Luotottajilta tarvitaan merkittävää satojen miljoonien kruunujen arvoista vastaantuloa pikaisesti sillä osakkeenomistajien kokous on 30. huhtikuuta 2020 ja valtionapu on määrä saada 14. toukokuuta

Oslon pörssi: Norwegian Air Shuttle ASA restructuring

Lue myös: