Qantasin ensimmäinen Boeing 747-400 museoidaan

Qantas_Boeing747_aug_89Australian ylpeys Qantas lahjoittaa ensimmäisen Boeing 747-400 -matkustajakoneensa museoitavaksi. ”City of Canberra” -nimellä (VH-OJA) tunnettu koneyksilö luovutetaan HARS:lle (Historical Aircraft Restoration Society) maaliskuussa 2015.

Kyseessä on ensimmäinen 747-400-jumbojetti, joka luovutetaan julkiseen näyttelyyn. Qantas on ylpeä voidessaan säästää jälkipolville osan ilmailun ja yhtiön historiaa.

Eläköityvä 747-400-kone edustaa isoa osaa sekä Australian että Qantasin historiaa. Kyseinen koneyksilö teki maailman ennätyksen pisimmällä kaupallisella lennolla Sydneystä Lontooseen vuonna 1989.

Lento kesti huimat 20 tuntia 9 minuuttia ja 5 sekuntia. Samalla kyseessä oli koneen ensimmäinen kaupallinen lento. Tämä noin 25 vuotta sitten tehty ennätys on yhä voimassa.

Qantasin jumbo tulee näytille Illawarran alueelliselle lentokentälle Shellharbourissa. Näyttelyn suurimmaksi nouseva Boeing 747-400 liittyy vaikuttavaan joukkoon. Nähtävillä on mm. Lockheed Super Constellation, Consolidates PBY Catalina, Douglas DC-3 ja DC-4 sekä Irakin sodassa käytetty US Armyn Bell AH-1 Cobra -helikopteri.

HARS:n näyttely on Australian suurin sekä lentävien että näyttelykoneiden osalta. Toimintaa vedetään yli 450 vapaaehtoisen voimin. Mukana on kymmenittäin Qantasin entisiä työntekijöitä, jotka omistavat aikanasa näyttelyn ylläpitoon ja entisöidäkseen ilmailun historiallisia lentokoneita.

Viimeinen lentokin jäänee historiaan maailman lyhimpänä luovutuslentona, kun lentoaika Sydneyn Mascotista Illawaraan on noin 10 minuuttia. Virallinen luovutusseremonia on 15. maaliskuuta 2015.

Luovutuslento Sydneyn kansainväliseltä lentokentältä Illawarraan on ensimmäinen kerta, kun jumbojetti laskeutuu alueelliselle lentokentälle. Qantasin lentäjien operoimaa lentoa valmistellaan huolella. Lentäjät harjoittelevat sitä varten simulaattorissa ja ilmailuviranomainen CASA viimeistelee hyväksyntää erikoislennolle ja sen laskeutumiselle Illawarraan.


Qantas pitää historiansa säilyttämistä arvossa

Qantasin toimitusjohtaja Alan Joyce pitää tärkeänä ikonisen lentokoneen säästämistä näyttelyyn ja muistuttamaan Qantasin roolista ilmailun historiassa.

”Qantas on tehnyt monia ilmailun ennätyksiä ja monet niistä ovat keskittyneet kestoon ja luotettavuuteen. Kyseisen Boeing-koneen ennätyslento oli tekninen ja symbolinen saavutus, joka osoitti mihin uusimman sukupolven lentokone pystyi. Tämän innovaation henki ajaa meitä eteenpäin vielä tänäänkin”, sanoi Joyce.

Qantas_Boeing747_MasseyGreene”Olemme jännittyneitä tämän eläköityvän koneen luovutuksesta HARS museolla. Autamme luomaan turismia kasvattavaa kohdetta sekä säästämme palan historiaamme”, lisäsi Joyce.

HARS:n johtaja Bob De La Hunty on erittäin ilahtunut päästessään säästämään erittäin ison osan modernin ilmailun historiaa.

”Kaikkia vapaaehtoisemme mukaanlukien entisen Qantasilaiset ovat innoissaan tästä mahdollisuudesta saada kone osaksi näyttelyämme. Odotamme sen kasvattavan mielenkiitoa näyttelyymme yhdessä Lockheed Super Constellationin ja monien muiden Qantasin historiaan liittyvien koneiden kanssa”, iloitsi De La Hunty.

Qantas on viime vuosien aikana luopunut vanhempien 747-koneidensä käytöstä. Yhdeksän uusinta 747-400 -jumbojettiä on käynyt läpi matkustamouudistuksen ja niillä lennetään vielä pitkälle tulevaisuuteen.

Viimeisin näistä koneista on toimitettu Qantasille vuonna 2003. Vuodesta 2008 lähtien Qantas konserni on vastaanottanut lähes 150 uutta matkustajakonetta ja laskenut niiden avulla laivastonsa keski-iän vähän yli seitsemään vuoteen.

 Qantas vastaanotti nyt eläköityvän ensimmäisen Boeing 747-400 -koneensa (VH-OJA) 11. elokuuta 1989. Sen ensilento ja samalla maailman pisin kaupallinen lento operoitiin 17. elokuuta Lontoosta Sydneyhin lennon numerolla QF7441. Kyseinen lento ja sen saama maailmanlaajuinen medianäkyvyys nosti aikanaan Qantasin pitkän matkan lentojen johtajaksi.

 Kaikkiaan 25,3 vuoden aikana koneyksilöllä lennettiin 13 833 lentoa, joilla kuljetettiin 4 094 568 matkustajaa. Lentokoneella lennettiin sen uran aikana lähes 85 miljoonaa kilometriä. Matka vastaa noin 110,2 edestakaista matkaa kuuhun. Kaikki Qantasin Boeing 747-400 -koneet saivat myös lisänimen ”Longreach”, joka kuvasi lentokoneen pitkää kantamaa.

Vastaavanlainen hanke käynnissä myös Suomessa

Suomen Ilmailumuseo julkisti helmikuun alussa hankkeensa, jossa se tutkii mahdollisuuksia hankkia takaisin Suomeen entinen Finnairin McDonnell Douglas DC-9-14 -matkustajakone, lempinimeltään Tumppiysi. Koneyksilö on tällä hetkellä lentokuntoisena Kenian pääkaupungissa Nairobissa.

Lue Tumppiysi-hankkeesta aiemmasta uutisestamme: