Itämeren suojelukomissio HELCOM velvoittaa rantavaltiot säännölliseen merialueiden lentovalvontaan. Vuoden 2016 aikana päästöjä havaittiin lähes yhtä paljon kuin edellisvuonna jolloin niitä löydettiin 47 kappaletta. Suomen Rajavartiolaitoksen Dornier DO228 -valvontalentokoneen laitteistoilla öljyn voi havaita pilvipeitteen läpi ja jopa kymmenien kilometrien päässä koneen lentoreitistä.
Dornierin lisäksi Vartiolentolaivueen uutta Airbus Helicopters H215 Super Puma -helikopteria, voidaan käyttää myös öljypäästöjen valvontatehtäviin.
Itämeri on luokiteltu erityisen herkäksi merialueeksi ja siksi öljyn päästäminen mereen on kielletty. Viime vuosina päästöt ovat avomerellä vähentyneet. Merenkulkijoiden toivotaan jatkossa kiinnittävän huomiota toimintaansa myös satamien tuntumassa. Vartiolentolaivueen DO228-valvontalentokone Päähuomio harjoituksessa oli testata öljynhavainnointiin tarkoitettujen laitteiden käyttöä operatiivisen öljyntorjunnan tukena. Merialueilla öljypäästöjä tarkkaillaan lentovalvonnalla ja satelliittikuvien avulla Euroopan meriturvallisuusviraston (EMSA) CleanSeaNet-satelliittikuvapalvelun välityksellä. Suomen merialueilta saatiin noin 250 satelliittikuvaa vuonna 2016 ja kuvissa havaitut mahdolliset öljypäästöt tarkastettiin aina paikan päällä. Lue myös:
|
|||