Rajamuseon virtuaalinäyttelyssä esitellään laajasti Rajavartiolaitoksen ilmailutoimintoja historiasta nykypäivään. Virtuaalinäyttelyssä esitellään 35 valokuvalla ja videolla siirtymistä kohti nykyisin vartiolentolaivueen tehtäviä ja tulevia konehankintoja. Rajavartiolaitoksen nimissä tapahtuvan lentotoiminnan katsotaan käynnistyneen 14. elokuuta 1930. Tuolloin Tulli luovutti silloiselle Merivartiolaitokselle kotimaista valmistetta olleen VL Sääski II -lentokoneen (LK1) salakuljetuksen vastaiseen lainvalvontatyöhön. Suomessa vallitsi tuolloin kieltolaki, joka antoi sytykkeen laajalle kansainväliselle alkoholin salakuljetukselle. Ahvenanmaan Degerbyhyn sijoitetun kaksipaikkaisen, kaksitasoisen ja avo-ohjaamolla varustetun VL Sääski II -koneen koneen toiminta oli rajoitettua. Konetyyppi ei jaksanut kaksihenkisen miehistön ja polttoaineen lisäksi nousta ilmaan radiovarustuksen kanssa. Sen seurauksena miehistön oli käytettävä metallista viestinheittosuppiloa, jolla paperiviestit saatiin toimitettua maahenkilöstölle lennolta. Salakuljettajien luodeistakin osumia saaneella koneella lennettiin kaikkiaan noin 800 lentotuntia vuoteen 1933 mennessä. Seuraavaksi käyttöönotetut Junkers F 13 -koneet osallistuivat myös salakuljettajajahteihin. Nyt koneet oli aseistettua, sillä varustukseen kuuluivat ohjaajan valopistooli, mekaanikon konepistooli ja radistin pikakivääri. Rajavartiolaioksen käytöstä poistettu ensimmäinen Sääski II -lentokone museoitiin. Vuonna 1935 tämän LK1 -koneen rekisteritunnukseksi tuli OH-MVA, kun Merivartiolaitoksen lentokoneet siirrettiin siviilirekisteriin. Nykyisin Rajavartiolaitoksen lentotoiminnan avannut lentokone on esillä Kotkan Merikeskus Wellamossa.
Rajamuseo:n virtuaalinäyttely: Ilmojen rajamiesten tie 1930-luvulta nykypäivään Lue myös: Laaja artikkeli vartiolentolaivueen nykyisestä helikopterikalustosta: Suomen meripelastuskyky Pohjoismaiden huipulla – viimeinen Rajan Super Puma modifikaatio valmistui
|
|||