Lennon perämiehenä toimi Ari Lakio. Lennon miehistöön kuuluivat myös lentomekaanikot Mikko Ketonen ja Jussi Satokari sekä lentotoiminnan johtaja Jari Multanen.
Toisen siirtolentopäivän aikana kopteri tankattiin Ruotsin Kalmarissa (ESMQ). Viimeisellä lento-osuudella Helsinki-Malmille Super Puman miehistö käytti oransseja merilentopukuja. "Olemme olleet erittäin tyytyväisiä vastaanottamiemme H215-koptereiden laatuun ja niissä on ollut vain pikkuvikoja. Vastaanotot Rankassa etenivät sujuvasti juuri hyvän laadun takia", kertoo Vartiolentolaivueen komentaja Antti Pesari.
Nyt Malmille saapunut OH-HVQ aloittaa päivystysvalmiuteen tähtäävät lennot 9. toukokuuta alkavalla viikolla. Kolme vanhaa Super Pumaa käy läpi massiivisen päivitysoperaation
Ensimmäisen täysin puretun kopterin eli OH-HVF:n osalta työ on edennyt hyvin. Noin 8600 lentotuntia lennetystä kopterista ei löydetty mitään suuria ongelmia eikä lainkaan murtumia. Ennen pohjamaalausta joitakin kopterin niittauksia vahvistettiin.
Toinen kopteri lähtee Ranskaan arviolta maalis-huhtikuussa 2017. Päivitystyö pyritään ajoittamaan niin ettei kaksi kopteria olisi samaan aikaan Marignanessa paria kuukautta pidempään. Sen on määrä valmistua toukokuussa 2018. Kolmas kopteri lähtee Marignaneen tammikuussa 2018 ja se valmistuu helmi-maaliskuussa 2019. Aikataulut ovat nyt voimassa olevia arvioita ja ne voivat muuttua. Peruskorjaus tuo kolmelle 80-luvulla hankitulle Super Pumalle noin 20 vuotta lisää käyttöaikaa. Myös päivitettävät Eurocopter (Aerospatiale) AS332L1 Super Puma -helikopterit tunnetaan muutostöiden valmistuttua nykyisellä tyyppimerkinnällä Airbus Helicopters H215. Päivitys 9.5 klo 10.10: Lisätty siirtolennon miehistön nimet ja tarkenettu vanhemman kaluston päivitysaikataulua. Lue myös:
|
|||