Rajavartiolaitokselle vuonna 1995 hankituista Dornier-valvontalentokoneista uudistettiin modernisointiprojektin yhteydessä ohjaamo ja osa valvontajärjestelmistä.
Modernisoinnin yhteydessä koneen lennonvalvontajärjestelmät uusittiin käytännössä kokonaan. Koneeseen asennettiin nykyaikaiset EFIS ja FMS -laitteistot. Vanhasta ohjaamosta on käytännössä muuttunut kaikki muu paitsi moottorinvalvontamittarit. Uutena kykynä mukaan tuli mahdollisuus lentää nykyaikaisia satelliittipohjaisia lähestymismenetelmiä. Dornerit voivat jatkossa lentää RNP APCH -lähestymisiä ns. LPV minimiin saakka.
Toinen kahdesta modernisoitavista koneista vastaanotetaan ja lennetään Suomeen heinäkuussa (Kuvasssa vasemmalla näkyy Dornier-koneen aiempi ohjaamokonfiguraatio). Päivitetty kommunikaatiovarustus mahdollistaa yhteydenpidon ilmailu-, meri- ja sotilastaajuuksilla, viranomaisradioverkossa sekä satelliittien välityksellä kaikissa tilanteissa. Kokonaisuutena koneiden toimintavarmuus paranee vanhojen vaikeasti huollettavien ja vikaherkkien laitteiden uudistamisen myötä.
Koneiden valvontajärjestelmät uudistettiin perusteellisesti vuosina 2009–2012. Tämän jälkeen käytössä olevaan Sama MSS 6000 valvontajärjestelmään on tehty pienimuotoisempia lisäyksiä ja päivityksiä.
Koneiden modernisointiprojekti toteutettiin Tanskassa ruotsalaisen Bromma Air Maintenance AB:n toimesta. Samaan aikaan tehdyn valvontalaitteiden päivityksen toteutti alkuperäinen laitetoimittaja ruotsalainen ST Airborne Systems AB. Dornier-valvontalentokoneiden päätehtäviä ovat meri- ja maarajojen valvonta, merialueiden ympäristönvalvonta sekä meripelastus. Päivittäisten valvontalentojen lisäksi koneilla suoritetaan virka-aputehtäviä muille valvonta- ja pelastusviranomaisille. Rajavartiolaitos osallistuu lentokoneilla aktiivisesti myös Euroopan rajaturvallisuusviranomaisen Frontexin yhteisvalvontaoperaatioihin Välimerellä. Yhteensä Dornier-lentokone miehistöineen on osallistunut 16:een eri operaatioon vuodesta 2006 lähtien. Rajavartiolaitoksen suunnitelmien mukaan Dorniereilla operointia jatketaan vuoteen 2025 asti, jolloin koneet on tarkoitus korvata uudella lentokonetyypillä. Lue myös:
|
|||