Rajavartiolaitos käynnistää uuden Helsinki-Vantaan tukikohdan suunnittelun - lähtee Malmilta

raja_malmi_tukikohtaRajavartiolaitos on käynnistämässä uuden Helsinki-Vantaan lentoasemalle sijoittuvan tukikohdan ja ilma-aluskorjaamon suunnittelua. Tähtäimessä on korvata vuonna 2016 nykyiset Malmin lentokentällä olevat tilat. EFHK:lle keskitetään Super Puma -kopterien huolto, joka nykyisin toimii Turussa. Malmin kentän puolustajille Rajan lähtö on huono uutinen.

Rajavartiolaitoksen päällikön, kenraaliluutnantti Jaakko Kaukasen mukaan uusien tilojen sijoituspaikka Helsinki-Vantaan lentoaseman alueella on jo määritetty. Tähtäimessä on siirtyä Vantaalle 2016. Kyseessä on on maan hallituksen päätöksiin perustuva deadline.

"Valmistelut ovat jo alkaneet ja tukikohdan suunnittelu käynnistymässä", vahvisti Kaukanen Lentoposti.fi:lle uuden ulkovartiolaiva Turvan luovutustilaisuudessa perjantaina Raumalla.

Hallituksen maaliskuisessa kehysriihessä linjattiin seuraavasti: "Asuntorakentamisen edellytysten parantamiseksi Helsingin seudulla valtio vetäytyy toimintoineen Helsinki-Malmin lentoasemalta siten, että alue on mahdollista ottaa asuntotuotantokäyttöön viimeistään 2020-luvun alussa. Muutos edellyttää Rajavartiolaitoksen sekä siviili-ilmailun siirtämistä korvaavalle kentälle."

Raja_SuperPuma_ilmassa_2Kenraaliluutnantti Kaukasen mukaan Rajavartiolaitos luonnollisesti toimii hallituksen linjausten mukaisesti. Helsinki-Malmin (EFHF) korvaava kenttä on Helsinki-Vantaa (EFHK).

Rajalla on kolme Turkuun tukeutuvaa ja vuosina 1988 - 1992 käyttöönotettua AS332L1 Super Puma -helikopteria (kuva vasemmalla). Niiden tekniikka uudistetaan peruskorjauksella vuoteen 2019 mennessä. Käyttöikä jatkuu näin 15 - 20 vuodella ja suorituskyky vastaa uusia koptereita.

Raja_AB412Kokonaisuuteen liittyy myös se, että Malmilta nykyisin lentävät Agusta Bell AB412 -kopterit (kuva oikealla) vaihtuvat lähivuosina kahteen uuteen keskiraskaaseen Airbus Helicopters AS332L1e Super Puma -kopteriin, jotka edustavat tyypin uusinta versiota.

Malmin nykyiset, sinänsä varsin modernit tilat olisivat niille liian pienet. Helsinki-Vantaalle rakennettavaan uuteen ilma-aluskorjaamoon keskitetään toimintoja sekä Turusta että Malmilta.

"Näin pienen operaattorin ei kannata pitää kahta korjaamoa samalle kopterityypille", Kaukanen linjasi Raumalla.

Rajavartiolaitoksen tukikohta on ollut yksi keskeisiä historiallisen Helsinki-Malmin yleisilmailukentän toimijoita. Vaikka hallituksen päätös ei sulkisikaan Malmia vielä 2016, Helsingin kaupungin ja valtion välinen maanluovutussopimus päättyy joka tapauksessa 2034. Ei olisi järkevää suunnata suuria rakennusinvestointeja kentälle, jonka tulevaisuus ei ole varma. ++

Lue myös aiemmat Lentoposti.fi -jutut: