Rautatieasemaa rakennetaan katseilta piilossa Helsinki-Vantaan terminaalien alla

EFHK_keharatanet_liikennevirastoPääkaupunkiseudun Kehäradan suurin urakka alkaa lokakuussa, kun lentokentän aseman sisustustyöt käynnistyvät. Vuonna 2015 valmistuva Kehärata tuo raideyhteyden Helsinki-Vantaalle. Lokakuun lopussa alkava kentän aseman urakka käsittää sekä sisustustyöt että terminaalien väliin tulevan yhdystunnelin sisustustyöt ja näihin liittyvät porras- ja hissikuilut.

Lisäksi urakkaan kuuluu noin 4,5 kilometriä erilaisten tunneliosuuksien viimeistelytöitä. Näitä ovat rata- sekä sisäänkäyntitunnelit, yhdyskäytävät ja huoltotunnelit.

Ratatunneliin rakennetaan reilun kilometrin matkalle suojarakenne, jolla torjutaan lentokentän alueella maaperään valuneen lentokoneiden jäänpoistossa käytettävän glykolin haittoja.  Urakan kokonaisarvo on noin 71 miljoonaa euroa. 

"Urakka on erittäin merkittävä kokonsa puolesta ja erityisesti matkustajien kannalta. Lentokentän juna-asemalle odotetaan vuonna 2025 lähes 14 000 päivittäistä käyttäjää", kertoo Kehäradan projektipäällikkö Juha Kansonen.

Työmaa sijaitsee osittain lentokentän välittömässä läheisyydessä sekä kiitotien alla 30 - 40 metrin syvyydessä. Töillä ei ole vaikutuksia asukkaisiin tai lentomatkustajiin. Sisustusurakka valmistuu vuoden 2014 lopussa.

Kohteen pääurakoitsijana toimii SRV Yhtiöt. Urakka työllistää kokonaisuudessaan 250–350 henkilöä tunnelissa tapahtuvissa töissä ja sen ulkopuolella merkittävästi enemmän.

Kehärata on 18 kilometriä pitkä, poikittainen raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan Vantaan Hiekkaharjussa. Kehäradalle tulee ensimmäisessä vaiheessa viisi uutta asemaa: Lentoaseman ja Aviapoliksen tunneliasemat sekä Leinelän, Vehkalan ja Kivistön pinta-asemat.

Asemavarauksia rakennetaan Petakseen, Viinikkalaan ja Ruskeasantaan. Liikennöinti kehäradalla aloitetaan heinäkuussa 2015. Kehärata on Liikenneviraston, Vantaan kaupungin ja Finavia Oyj:n yhteishanke.

 

Lue myös: