Onnettomuustutkinta Red Wingsin Tupolev Tu-204 (RA-64047) turman selvittelyssä on edennyt ripeästi. Tutkijoiden mukaan turmakoneen moottoreiden reverssit eivät toimineet, koska laskutelineiltä ei tullut oikeanlaista signaalia koneen laskeuduttua. Red Wingsin Tu-204 ajautui laskun jälkeen kovalla nopeudella ulos kiitotieltä Moskovan Vnukovon lentokentällä (UUWW). Turmakoneessa oli kahdeksan hengen miehistö joista viisi sai surmansa ja kolme loukkaantui vakavasti. Onnettomuustutkijoiden mukaan Tu-204 -koneen reverssit eivät saaneet oikeanlaista signaalia päälaskutelineiltä ja koneen vauhti kiitotiellä ei hidastunut vaan jopa kiihtyi. Onnettomuuskone saapui kiitotien kynnykselle 50 jalan korkeudessa 134 solmun nopeudella kapteenin ohjatessa konetta käsiohjauksella. Tehovivut siirrettiin tyhjäkäynnille viisi sekuntia ennen kosketusta. Koneen vasen pääteline kosketti kiitotietä 900 metrin kohdalla 118 solmun nopeudella. Samaan aikaan oikealta tullut kova tuulen puuska heilautti konetta. Seitsemän sekuntia kosketuksen jälkeen Tu-204 -koneen nopeus oli 104 solmua mutta tehovipujen ollessa reverssiasennossa kahdeksan sekunnin ajan oli nopeus kiihtynyt 123 solmuun keventäen laskutelineiden kosketusta kiitotiehen. Pyöräjarrut eivät toimineet enää koska telineet olivat keventyneet nopeuden kiihtyessä. Ohjaaja valitsi reverssit 84% N1:stä ja siirsi pian tehovivut takaisin tyhjäkäynnille. Kiitotien päähän oli enää alle kilometri.
|
|||