Red Wingsin Tu-204 -koneen reverssit eivät toimineet

Red Wings Tupolev 204 RA-64047Onnettomuustutkinta Red Wingsin Tupolev Tu-204 (RA-64047)  turman selvittelyssä on edennyt ripeästi. Tutkijoiden mukaan turmakoneen moottoreiden reverssit eivät toimineet, koska laskutelineiltä ei tullut oikeanlaista signaalia koneen laskeuduttua.

Red Wingsin Tu-204 ajautui laskun jälkeen kovalla nopeudella ulos kiitotieltä Moskovan Vnukovon lentokentällä (UUWW). Turmakoneessa oli kahdeksan hengen miehistö joista viisi sai surmansa ja kolme loukkaantui vakavasti. Onnettomuustutkijoiden mukaan Tu-204 -koneen reverssit eivät saaneet oikeanlaista signaalia päälaskutelineiltä ja koneen vauhti kiitotiellä ei hidastunut vaan jopa kiihtyi.

Onnettomuuskone saapui kiitotien kynnykselle 50 jalan korkeudessa 134 solmun nopeudella kapteenin ohjatessa konetta käsiohjauksella. Tehovivut siirrettiin tyhjäkäynnille viisi sekuntia ennen kosketusta. Koneen vasen pääteline kosketti kiitotietä 900 metrin kohdalla 118 solmun nopeudella. Samaan aikaan oikealta tullut kova tuulen puuska heilautti konetta.

Kolme sekuntia vasemman päätelineen kosketuksesta kiitotiehen myös nokkateline oli maassa. Oikea päälaskuteline ei ollut vielä maassa saadun signaalin mukaan. Ohjaaja valitsi tehovivut täydelle reverssille ja aloitti jarrutuksen pyöräjarruilla.

Kummatkaat reverssi eivät toimineet mutta moottoreiden tehot nousivat 90 prosenttiin N1:stä työntäen konetta eteenpäin. Koneen spoilerit eivät myöskään nousseet automaattisesti pystyyn laskun seurauksena kuten normaalisti. Kaksi sekuntia myöhemmin mekaanikko ilmoitti reverssien toimimattomuuden.

Seitsemän sekuntia kosketuksen jälkeen Tu-204 -koneen nopeus oli 104 solmua mutta tehovipujen ollessa reverssiasennossa kahdeksan sekunnin ajan oli nopeus kiihtynyt 123 solmuun keventäen laskutelineiden kosketusta kiitotiehen.

Pyöräjarrut eivät toimineet enää koska telineet olivat keventyneet nopeuden kiihtyessä. Ohjaaja valitsi reverssit 84% N1:stä ja siirsi pian tehovivut takaisin tyhjäkäynnille. Kiitotien päähän oli enää alle kilometri.

Ohjaajat yrittivät vielä  pysäyttää konetta pyöräjarrujen avulla. 32 sekuntia kosketuksen jälkeen kone syöksyi ulos kiitotien päästä 111 solmun nopeudella ja mekaanikko sammutti molemmat moottorit. Tu-204 osui moottoritien penkkaan 98 solmun nopeudella.