(päivittynyt klo 16.48) Ruotsin turvallisuusvirasto MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) on hankkinut uutta metsäpalojen sammutuskapasiteettia. MSB:n ja Saabin välinen sopimus tuo Ruotsin sekä muiden Pohjoismaiden käyttöön kesäkaudesta 2020 lähtien kahden palosammutuslentokoneen kapasiteetin. Koneiden määrää voidaan nostaa nopeasti jopa neljään. MSB ostaa uudenlaista metsä- ja maastopalojen torjuntaan kykenevää palvelua puolustus- ja turvateollisuusvalmistaja Saabilta. Ruotsalaisvalmistaja on viimeisen vuoden aikana luonut kyvyn sammutuslentokoneiden operointiin ja huoltotoimintaan. Sammutuslentokoneet ovat kokonaan uudenlainen kyky Ruotsissa, jossa on tähän saakka käytetty ilmasta käsin tehtävissä sammutuksissa helikoptereiden vedenkantokykyä. Sammutuslentokoneella saadaan lisäkykyä toimintaan vaikeissa olosuhteissa. MSB ja Saab luovat lähikuukausien aikana toimintavat koneiden käyttöön. Hanke etenee läheisessä yhteistyössä kunnallisen pelastuspalvelun ja EU:n kanssa. "Meidän tulee kehittää toimintatavat ja oppia yhdessä tehokkaan menetelmät, jotka voivat lopulta johtaa suurempien lentokoneiden käyttöön", sanoo MSB yksikönjohtaja Jakob Wernerman. MSB:n ja Saabin välinen sopimus kattaa kesäkaudet 1. huhtikuuta - 30. syyskuuta väliseltä ajalta aina vuosille 2020-2023. Ensivaiheessa käytössä on kaksi Air Tractor AT-802 F -sammutuslentokonetta, mutta määrä voidaan kasvattaa neljään koneeseen jo vuonna 2021. Ainakin toinen koneyksilö on ollut Saabin tehtailla Linköpingissä loppuvuodesta 2019 lähtien, jolloin se on rekisteröity Ruotsiin tunnuksella SE-MHM. Kyseinen koneyksilö on valmistettu vuonna 2018. Saab vahvisti iltapäivällä, että toinen koneyksilö saapuu Ruotsiin toukokuun alussa. Molemmat koneyksilöt ovat Saabin mukaan käytännössä uusia eikä niillä ole ollut aikaisempia käyttäjiä. Tehokkaalla Pratt & Whitney PT6A -moottorilla varustettu AT-802 F Fire Boss -sammutuslentokone on erittäin suorituskykyinen. Matkalentonopeutta koneella on noin 150 solmua ja tyypillinen lentonopeus toiminta-alueella on noin 100 solmua. Toimintamatkaa koneella on lähes 1300 kilometriä. Konetyyppi on varustettu pyöräkellukkeilla, joten se voi täyttää vesisäiliönsä nopeasti erilaisista vesistöistä. Parhaimmillaan Fire Boss -koneen lentäjä voi vapauttaa 3000 litran vetoisesta säiliöstä tunnissa jopa 35 000 - 50 000 litraa vettä. Uusi sammutuskapasiteetti on Ruotsin ja koko Pohjois-Euroopan käytössä. Sammutuslentokoneet on sijoitettu Tukholman eteläpuolelle Nyköpingiin Skavstan lentokentälle, jossa Saabilla on muutakin ilmailun tukitoimintaa, kuten maalihinauslentokoneita sekä Ruotsin rannikkovartioston Kustbevakningin koneiden huoltotoimintaa. Skavstaan sijoitetut sammutuslentokoneet saavuttavat tarvittaessa Kööpenhaminan sekä itäiseen Suomen kahdessa tunnissa. Pohjois-Ruotsin Luulajaan koneet lentävät kolmessa tunnissa. Sammutuslentokoneiden tukikohta voidaan siirtää nopeasti paikasta toiseen. Suomessa metsä- ja maastopalojen torjuntaan osallistuvat tarvittaessa Rajavartiolaitoksen sekä maavoimien helikopterit. Niiden käytössä on Bambi Bucket-sammutussäiliöitä. MSB on budjetoinut sammutuslentokoneiden käyttöön vuodelle 2020 noin 2,8 miljoonaa euroa. Ruotsin uudet lentokoneet on liitetty RescEU-järjestelmään, jonka osalta mahdolliseen EU-operaatioon osallistuessa koneiden käytöstä 80-90% jää EU:n maksettavaksi. Ruotsi voi kuitenkin käyttää lentokoneita myös kansallisiin operaatioihin. EU:n hätäavun koordinointikeskuksen (ERCC) yhteydessä toimii erillinen metsäpalojen torjuntaryhmä. Euroopan alueen metsäpaloriskeihin varaudutaan sammutukseen tarkoitetuilla ilma-aluksilla, jotka ovat osa uutta luonnononnettomuuksien varalta perustettua rescEU-järjestelmää. RescEU:n piirissä oli vuonna 2019 kaksi ilma-alusta Kroatiasta, yksi Ranskasta, kaksi Italiasta, kaksi Espanjasta ja kuusi helikopteria Ruotsista. Nyt Ruotsi siis kasvattaa kapasiteettia lentokoneiden osalta. Ruotsin MSB:llä on metsäpalokaudelle sopimukset HeliAir Sweden AB:n kanssa, jonka yhteistyökumppaneiden Stormin ja Kallax flygin kanssa tarjolla on 10 helikopterin sammutuskapasiteetti. Metsäpalokaudella kopterit ovat vaatimusten mukaisessa valmiudessa riskiarvioihin perustuen. Nyt huhtikuun alussa yksikään helikopteri ei ole tällaisessa valmiudessa. RescEU on perustettu vastaamaan nopeammin ja tehokkaammin luonnon ja ihmisen aiheuttamiin katastrofeihin. Mekanismin avulla pelastuspalveluresursseja jaetaan paremmin EU-maiden ja yhteistyömaiden välillä. Päivitys kello 14.46: Lisätty tieto toisen koneen saapumisaikataulusta.
|
|||