SAS:n, Air Balticin ja Adria Airwaysin rahoituspaketit olivat laillisia

eu_logoEU komission tutkinnan kohteina olleiden SAS:n Air Balticin ja Adria Airwaysin saamat tukipaketit ovat olleet EU:n tukisääntöjen mukaisia, kertoo EU komission tuore päätös. Kaikki maksetut tuet ovat olleet EU:n valtionapusääntöjen mukaisia.

Komission mukaan Ruotsin, Norjan ja Tanskan SAS:lle vuonna 2012 antama RCF (Revolving Credit Facility) -rahoituspaketti oli markkinaehtojen mukainen eikä riko valtionapusääntöjä. SAS sai joulukuussa 2012 noin 400 miljoonan euron rahoituksen.

Air Baltic oli taloudellisissa vaikeuksissa vuonna 2008 ja sai useita eri tukipaketteja. EU komissio aloitti tutkinnan mahdollisista laittomista tukipaketeista vuonna 2012. Yhtiö sai mm. lokakuussa 2010 noin 23 miljoonan euron lainan. Toinen laina myönnettii jo pian, jonka ensimmäinen osa noin 59 miljoonaa euroa nostettiin joulukuussa 2012 ja toinen osa noi 36 miljoonaa euroa joulukuussa 2012.

EU komission mukaan Air Balticin vuosille 2011-2016 tekemä uudelleenjärjestelysuunnitelma oli elinkelpoinen. Yhtiö myös vetäytyi tietyiltä reiteiltä rahoituksen myötä eikä kilpailun katsota häiriintyneen.

Vuosia talousvaikeuksissa ollut Slovenialainen Adria Airways sai vuosina 2007, 2009 ja 2010 reilun 15 miljoonan euron pääomaruiskeen. Näiden lisäksi valtio sijoitti yhtiöön 50 miljoonaa euroa vuonna 2011.

EU komission tutkimuksen mukana valtionapusääntöjä ei rikottu ja yhtiön uudelleenjärjestelysuunnitelma oli kunnossa. Lainasta maksettiin markkinoiden mukainen hinta ja valtion rahoitusta ei katsottu laittomaksi tueksi. Yhtiö myös luopui osasta reittejä sekä slotteja ja kilpailu ei päässyt komission mukaan vääristymään. Adria Airways myös myi muita toimintojaan kuten tekniikan palveluita tarjoavan AAT:n.