Suomen Hornet-ohjaajille ilmatankkauskokemusta Ilves-harjoituksessa

HN_ilmatankkaus_1Noin 20 McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää osallistuu Ilves-lentotoimintaharjoitukseen 29.-31. lokakuuta. Päätavoite on hävittäjäohjaajien ilmatankkausharjoittelu ja kelpuutusten ylläpito. Ilves tukeutuu Rissalan ja Pirkkalan tukikohtiin. Lentotoimintaa on Kuopion ja Kauhavan sekä Oulun ja Hallin välisillä alueilla. Lennot pyritään lentämään virka-ajan puitteissa.


Harjoituksen järjestää Karjalan Lennoston Hävittäjälentolaivue 31. Siihen osallistuvat myös Satakunnan Lennoston Hävittäjälentolaivue 21 ja Lapin Lennoston Hävittäjälentolaivue 11. Tavoitteena on harjoitella ilmatankkausta sekä pitää yllä ja hankkia uusia Hornet-ohjaajien ilmatankkauskelpoisuuksia.

Ilmatankkauskyky on keskeinen osa myös Ilmavoimien kansainvälisen valmiusyksikön toimintaa. Suomi on ilmoittanut Ilmavoimien kansainvälisen valmiusyksikön Naton nopean toiminnan joukkojen (NRF) RFP-joukkopooliin vuodeksi 2014. RFP-joukkopooli (Response Force Pool) on välittömän toiminnan joukkoa alemmassa valmiudessa oleva täydentävä osa.

HN_tankkaa_ilmavoimatHarjoitukseen osallistuva Boeing KC-135 Stratotanker -ilmatankkauskone operoi harjoituksen ajan Rissalasta. Kone tulee Englannista, Mildenhallin tukikohdasta, jossa toimii Yhdysvaltojen Euroopan ilmavoimien (USAFE) 100th Air Refuelling Wing. Suomi on ostanut ilmatankkauspalvelut vuodesta 2009 alkaen Yhdysvaltain Euroopan ilmavoimilta.

Harjoituksesta aiheutuva melu voi aiheuttaa häiriötä, jota pyritään välttämään suuntaamalla toimintaa harvaan asutuille alueille. Lentotoiminnassa noudatetaan melua vähentäviä lentomenetelmiä aina, kun se on mahdollista.