Suomen Ilmailuopisto korvaa Cessnat uusilla mittarikelpoisilla Tecnam P2010 TDI -koulukoneilla

Tecnam_P2010TDI_inflightSuomen Ilmailuopisto (SIO) on tehnyt merkittävän investointipäätöksen ja korvaa vuosikymmeniä palvelleet Cessna 152/172 -koulukoneet kymmenellä modernilla ja mittarilentokelpoisella Tecnam P2010 TDI -koulukoneella.

SIO on suunnitellut koulukoneidensa uudistamista jo pitkään ja hankintapäätös julkistettiin 23. toukokuuta 2025. Takana on perusteellinen yli kahdeksan kuukautta kestänyt hankintaprosessi. Ilmailuopisto tutustui huolellisesti kaikkiin tarjouksen jättäneisiin lentokonevalmistajiin ja lentokonetyyppejä kävi lentämässä useampi Ilmailuopiston lentäjä.

 AriTolonen"Valmistajat panostivat kilpailutukseen erinomaisesti ja kilpailu oli hyvin tiukka. Kilpailutuksessa määriteltiin miten tarjolla olevat vaihtoehdot arvostellaan ja eniten pisteitä saanut voitti. Mitään selkeää erottavaa tekijää ei ollut ja Tecnamin kokonaistarjous oli paras", kertoi Suomen Ilmailuopiston toimitusjohtaja Ari Tolonen Lentoposti.fi:lle.

Suomen Ilmailuopiston uudeksi koulukonekalustoksi on tulossa kymmenen uutta nelipaikkaista Technam P2010 TDI -konetta. Koneissa on moderni Garmin 1000 Nxi -avioniikka ja yksi 170-hevosvoimainen FADEC-moottoriohjausjärjestelmällä varustettu Continental CD-170 -dieselmoottori. Koneiden varustukseen tulee myös VOR/DME-laitteisto sekä turvallisuutta parantava TAS-järjestelmä (Traffic Avoidance System), joka perustuu ADS-B in/out -toimintoihin. Lisäksi koneissa on myös GFC700-automaattiohjausjärjestelmä. 

Tecnam_P2010TDI_avionicsUudet koneet on siis varustettu mittarilentotoimintaan, jonka johdosta myöhemmässä vaiheessa kurssia suoritettavasta mittarilentokoulutuksesta osa on mahdollista lentää yksimoottorisella lentokoneella kaksimoottorisen sijaan. Uuden kaluston myötä koulutus tapahtuu arviolta noin 20 prosenttia vähemmillä päästöillä. Lisäksi kustannukset jäävät pienemmiksi.

Kaupan odotetaan vahvistuvan kesäkuun 2025 aikana sopimusneuvotteluiden jälkeen. Kymmenen Tecnam P2010 TDI -koneen kokonaishankinta on kuuden vuoden elinkaarikustannukset huomioiden noin yhdeksän miljoonaa euroa.

Suunnitellun aikataulun mukaan uudet koneet luovutetaan SIO:lle vuonna 2026. Väritykseltään uudet koneet ovat pääsääntöisesti valkoisia. Runkoon on suunniteltu teippauksia ja sivuvakaajassa nähdään SIO:n logo.

"Vastaanotamme ensimmäinen uuden Tecnam P2010 TDI -koneen keväällä 2026 ja kaikki koneet on määrä toimittaa vuoden 2026 loppuun mennessä. Ensimmäinen kurssi lentää uusilla koneilla näillä näkymin jo kesällä 2026", kertoi Tolonen.

Tecnam_P2010TDI_apronLentokoulutuskaluston uusinnan myötä Ilmailuopisto astuu uuteen aikakauteen jo peruskoulutusvaiheessa. Uusien lentokoneiden odotettu elinkaari on useita kymmeniä vuosia.

Tecnam esitteli P2010 -koneensa vuonna 2010 ja ensimmäiset Lycoming IO-360 -moottorilla varustetut koneyksilöt toimitettiin asiakkaille vuonna 2013. SIO:n valitsema diesel-moottoroitu versio tuli markkinoille vuonna 2020. Samanlaisella konetyypillä kouluttaa Euroopassa ainakin ruotsalainen Green Flight Academy.


Julkinen kilpailutus - kolme konevaihtoehtoa

Tecnam_P2010TDI_closeupKaikki julkisessa kilpailutuksessa mukana olleet vaihtoehdot olivat EASA:n tyyppihyväksymiä ja diesel-moottoreilla varustettuja. Jet A1 -lentopolttoaineen käyttö yksinkertaistaa SIO:n polttoainepalvelua ja koneiden kulutukset ovat maltillisia. Lisäksi vähäpäästöinen Jet A1 on edukkaampaa kuin 100LL, jonka saatavuus usealla lentokentälllä on jo nykyisin haastava.

Loppuvaiheessa kilpailutuksessa olivat mukana itävaltalainen Diamond DA40NG -koneella ja amerikkalainen Piper Archer DX -koneella. Jälkimmäinen ei jättänyt tarjousta viimeisessä vaiheessa.

Kilpailutuksessa painotettiin 60-prosenttisesti hintaa yhdeksällä alakohdalla. Kilpailutuksen aikana huomiotiin kymmenen vuoden elinkaarikustannukset, mutta sitovaan tarjoukseen otettiin kuuden vuoden elinkaari. Kaikissa tarjolla olleissa vaihdoehdoissa on silloin edessä moottorinvaihto, kun laskennassa oli käytössä 400 vuotuista lentotuntia.

Laadun osalta painoarvo oli 40 prosenttia, jonka sisältöön kuului mm. takuu, uusien lentokelpoisuusmääräysten täyttäminen, optiot lisävarusteista sekä sopimusta koskeva lainsäädäntö. Myös toimitusaikataulu oli vaikuttava tekijä.

Hankkeen aikana vertailtiin eri konetyyppien varaosahintoja, toteutuneita kustannuksia sekä näkymiä uuden kaluston käytöstä niiden elinkaaren aikana.

SIO:n vaatimuksena oli nelipaikkaisuus, jotta koneella voitaisiin lentää opettajan ja kahden oppilaan kanssa mahdollistaen polttoainemäärä, joka antaa neljän tunnin toiminta-ajan. Nykyisen C152-kaluston osalta konetyypin suurin sallituttu massa tulee vastaan jo kahdella hengellä, kun tankkeihin lisätään polttoainetta.

SIO_DA42_hallissaMuutoksella voidaan jättää välitankkaukset pois eli toiminta tehostuu. Yksi pitkän toiminta-ajan muutos on myös se, että tankkaus voidaan suorittaa aamulla kotikentällä Porissa eikä ulkoasemilla ole välttämättä tankkaustarvetta.

Uudet koneet mahdollistavat aiempaa helpomman siirtymisen kaksimoottorisiin Diamond DA42 -koneisiin, kun avioniikka on lähes samanlainen. Oppilaat koulutetaan siis alusta lähtien moderniin avioniikkaan.


Cessnoilla on koulutettu satoja lentäjiä

SIO_Cessnat_1SIO:n nykyinen Cessna-kalusto on vuosilta 1978-1987. Koneet ovat siis palvelleet jo vuosikymmeniä. Nuorimmat SIO:n käyttämistä Cessnoista ovat arviolta koneiden keski-iässä. SIO:lla on valmius ylläpitää vanhaa kalustoa uusien koneiden rinnalla tuoden lisätyötä tekniselle henkilöstölle.

SIO_kalusto "Cessna-kaluston poistumisesta päätetään myöhemmin. Vaihtoehtoina on koneiden oma käyttö, vuokraaminen tai myynti. Tällä hetkellä varaudumme lentämään Cessna-kalustolla vielä vuonna 2027", kertoi Tolonen.

Suomen Ilmailuopisto on Porissa toimiva valtion ja Porin kaupungin omistama erityistehtäväyhtiö, jonka päätehtävä on ammattilentäjien koulutus.