Taktinen ilmakuljetusharjoitus Pristine Flank 24 tuo Suomeen Ruotsin ja USA:n kuljetuskonekalustoa

ATEX23_Hercules_Pudasjarvi_USAFSatakunnan lennoston Tukilentolaivueen taktiseen ilmakuljetusharjoitukseen osallistuu edellisvuoden tavoin liittolaismaiden kuljetuskoneita. Aiemmin ATEX-nimellä (Airlift Tactical Exercise) lennetty harjoitus toteutetaan tänä vuonna yhteistyössä Ruotsin ja Yhdysvaltain kuljetuskonekaluston kanssa nimellä Pristine Flank 24.

Pristine Flank 24 -lentotoimintaharjoitus järjestetään Tikkakosken tukikohdassa 24.‒28. elokuuta 2024. Kyseessä on Ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskonekaluston vuosittainen pääharjoitus, jonka järjestävä taho on Satakunnan lennosto.

ATEX23_Hercules_Kuusamo_USAFVuoden 2024 taktisen ilmakuljetuksen harjoitukseen osallistuu Ilmavoimien C-295M-kuljetuskoneiden, Pilatus PC-12NG -yhteyskoneiden ja Learjet 35A/S -suihkukoneiden lisäksi Maavoimien NH90-helikoptereita ja Rajavartiolaitoksen Dornier 228 -valvontakone.

Liittolaismaiden kuljetuskonekalustoa harjoituksessa edustavat Yhdysvaltain ilmavoimien MC-130J Commando II ja Ruotsin ilmavoimien TP 84 Hercules. Edellisvuonna mukana olivat Tanska ja Yhdysvallat. Tuolloin taktiseen kuljetuslentotoimintaan liittyen harjoituksessa oli mukana myös henkilöstön- ja materiaalinpudotustehtäviä.

"Pristine Flank 24 -harjoituksen tavoitteena on kouluttaa Ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskoneiden miehistöjä lentokaluston taktiseen käyttöön haastavissa ilmaoperaatioissa", kertoi harjoituksen johtaja, Satakunnan lennoston Tukilentolaivueen komentaja everstiluutnantti Mikko Rautiainen.

ATEX23_NH90_USAF"Samaan aikaan järjestettävä Ilmataktiikka 24 -harjoitus mahdollistaa yhteistoimintakierrokset hävittäjäkaluston kanssa. Lisäksi tavoitteena on harjoitella monikansallista kuljetuskonetoimintaa yhdysvaltalaisten ja ruotsalaisten liittolaisten kanssa", jatkoi everstiluutnantti Rautiainen. 

Pristine Flank 24 -harjoituksen lentotoiminta alkaa lauantaina 24. elokuuta kello 9 ja päättyy keskiviikkona 28. elokuuta kello 16 mennessä. Harjoituslennot suuntautuvat tukikohdista Rovaniemen, Kuusamon, Joensuun, Kuopion, Jyväskylän ja Oulun väliselle alueelle.

Laajan Itäkairan harjoitusalueen osalta käyttöön on varattu ilmatilaa aina lentopinnalle 660 saakka ja kaupallisen lentoliikenteen osalta rajoituksia on erityisesti Kajaaniin ja Kuusamoon suuntautuville lennoille.

Lue myös: