Onnettomuustutkintakeskus on alustavan tutkinnan perusteella päättänyt turvallisuustutkintalain toisen pykälän nojalla käynnistää turvallisuustutkinnan Tampereella 10. tammikuuta Hughes 396 -tyyppiselle helikopterille (OH-HNP) tapahtuneesta lento-onnettomuudesta. Hughes oli linjasahauslennolla kun siihen tuli moottorihäiriö. Toiminnassa sahataan poikki oksia sähköjohdoille metsään tehtyjen linjakatujen varsilta. Kopterin alla on pitkä varsi, jossa pyörii useita sirkkelin teriä. Matalasta korkeudesta johtuen autorotaatio ei ollut mahdollinen. Kopteri tuli kovaa alas ja vaurioitui pahasti. Lentäjä selvisi pienillä vammoilla. YLE Uutisten haastatteleman onnettomuustutkijan mukaan kopterin moottorista irtosi putki kesken lennon. Onnettomuustutkintakeskus haluaa selvittää syyn, koska kopterityyppi on yleinen. Lisäksi linjasahaustoiminnassa on viime vuosina sattunut kolme onnettomuutta. Nyt tapahtunut moottorihäiriö ei kuitenkaan liittynyt millään tavoin sahaustoimintaan, vaan se olisi voinut sattua millä lennolla tahansa. Tutkintaryhmän johtajaksi nimetään Onnettomuustutkintakeskuksen asiantuntija Kalle Brusi ja jäseneksi asiantuntija Ari Anttila. Tutkinnan johtajana tapauksessa toimii ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen.
Kuva onnettomuuskopterista: YLE Uutiset
|
|||