"Teknologistumisella on matkustamista lisäävä vaikutus. Mutta se myös tehostaa matkojen myyntiä ja prosesseja mahdollistaen matkatuotteen tarjoamisen entistä edullisemmin. Matkustaminen ei koskaan ole ollut yhtä edullista kuin nyt. Matkasta on tullut impulssiostos", Antti Honkanen sanoo. Ennen matkaa harkittiin pitkään. Haettiin esite matkatoimistosta tai R-kioskista. Pohdittiin valitaanko viikon vai kahden viikon matka ja valittiin hotelli annetuista vaihtoehdoista. Nyt kaikki käy salamannopeasti verkossa. Hotelli ja oheispalveluja valitaan ja varataan entistä useammin omatoimisesti. Matka voi olla aivan lyhyt viikonloppureissu tai esimerkiksi viisi tai yhdeksän päivää, mikä kullekin parhaiten sopii.
Myös lentokentät ovat muuttumassa. Lentoyhtiö Norwegian on eräillä lentoasemilla, kuten Helsinki-Vantaalla avannut automaattisen lähtöselvityspisteen myös ruumaan meneville tavaroille. Antti Honkanen ennustaa tämän suuntauksen yleistyvän ja lentokenttien muuttuvan yhä enemmän automatisoiduiksi ja itsepalveluperiaatteella toimiviksi. Norwegianin koneet on pääsääntöisesti varustettu lannattomalla laajakaistayhteydellä. Yhtiön Mallorcan, Barcelonan ja Lontoon reiteillä palvelua käyttää 60–65 prosenttia matkustajista. Koneiden video-on-demand -palvelu tuo maksullisena lisäpalveluna matkalaisten käyttöön satojen elokuvien ja TV-sarjojen valikoiman. Sky-call-sovellus mahdollistaa puhelut 10 000 jalan korkeudesta, jos koti-ikävä yllättää tai työ sitä vaatii.
Antti Honkasen mukaan eräs selkeä kehityspiirre on vapaa-ajan ja työn raja-aidan häviäminen. – Ihmisten odotetaan olevan tavoitettavissa ja reagoivan, koska teknologia antaa siihen mahdollisuuden. "Tätä kehityssuuntaa voi tietysti arvottaa myönteisenä tai kielteisenä. Mutta kiistatonta on, että teknologia pienentää maailmaa ja lähentää ihmisiä", professori Antti Honkanen arvioi.
|
|||