Trafi: varjoliidin ja Boeing 737 lähellä toisiaan Helsinki-Vantaan lähestymisalueella

varjoliidin_wikimedia_Michał SałabanLiikenteen turvallisuusvirasto Trafi on julkaissut 16. toukokuuta liidintoimintaan liittyvän turvallisuustiedotteen. Sen mukaan Boeing 737 -matkustajakone ja ilmeisesti harrasteilmailussa käytettävä varjoliidin (arkistokuvassa) lensivät vain 150 metrin etäisyydellä toisistaan Helsinki-Vantaan lähestymisalueella. Tapaus sattui Nuuksion yläpuolisessa ilmatilassa 29. huhtikuuta noin 2100 - 2500 metrin korkeudessa.

Norwegianin Boeing 737 oli nousussa Helsinki-Vantaan kiitotieltä 22R kohteenaan Tukholman Arlanda. Lentäjien raportin mukaan monitoroiva ohjaaja huomasi edessä liitovarjon tai varjoliitimen noin kello yhden suunnassa. Tapaus sattui kello 19.00 maissa.

Etäisyyttä liitimeen oli arviolta 150 metriä. Kohde oli viitisenkymmentä metriä matkustajakoneen alapuolella.

Boeingin nopeus tapahtumahetkellä oli 250 - 300 solmua. Suuren kohtaamisnopeuden takia kohde oli ohjaajien näkökentässä vain pari sekuntia.

Nuuksion yläpuolella Helsinki-Vantaan lähestymisalue on valvottua ilmatilaa 1300 jalasta (noin 400 metriä) alkaen. Siinä lentäminen edellyttää lennonvarmistukseen jätettyä lentosuunnitelmaa ja kaksipuolista radioyhteyttä lennonjohtoon.

Lennonjohtajien raportissa tapauksesta kerrotaan, että mitään tietoa liidintoiminnasta kyseisellä alueella ei ollut. Primääritutkassakaan ei näkynyt maalia kohtaamispaikalla.

Kyseessä saattaisi olla termiikkilentoa harjoittanut varjoliidin, mutta kyseisenä ajankohtana nostot eivät ylettyneet tapahtumakorkeuteen. Pilottien raportissa mainittu laskuvarjo tuntuu epätodennäköiseltä vaihtoehdolta, koska hyppykoneesta ei ollut tietoa lennonjohdossa eikä sitä näkynyt tutkassa.

Termiikkiä on kuitenkin päivän aikana todennäköisesti esiintynyt, sillä läheisen Nummelan kentän ympäristön purjelentoalue oli aktivoitu. Sen yläraja on kuitenkin vain 4000 jalkaa.

Todennäköisin vaihtoehto havaituksi kohteeksi on moottoroitu varjoliidin. Se voi selkäreppumaisen moottorinsa ansiosta nousta yli kahden kilometrin korkeuteen.

Trafi toteaa turvallisuustiedotteen lopuksi: "Turvaverkot olivat tässä tapauksessa hyvin pitkälti läpäisty. Onneksi taivas oli tällä kertaa tarpeeksi suuri molemmille. Mutta – ei enää tällaisia tapauksia tänä kesänä, eikä jatkossakaan!"

Myös liidinharrastajia edustava Suomen Ilmailuliitto kehottaa kaikkia ilmailijoita varmistamaan, että ilmatilan käyttö aiottuun toimintaan on mahdollista. Mikäli asiasta ei ole varmuutta, ei alueelle tule lentää. Suurin osa Suomen ilmatilasta on valvomatonta ilmatilaa, jossa lentäminen on mahdollista ilman lennonjohdon lupaa.

Ilmatilaloukkaukset liitimillä ovat erittäin harvinaisia. Suomen Ilmailuliiton koulutusjärjestelmän läpi käyneet liitäjät tietävät missä on sallittua lentää ja millä ehdoin.

Liidinkerhot järjestävät varjo- ja riippuliitokursseja Ilmailuliiton koulutusjärjestelmän mukaisesti. Koulutusjärjestelmässä osaaminen mitataan lennonsuunnittelutentillä ennen matkalentovaihetta. T.T.

Ensimmäisenä tapauksesta kertoi STT.