Tuhannet saapuivat Ilmailuliiton päälentonäytökseen - lauantaina Seinäjoki kylpi auringossa

SI_lippuSuomen Ilmailuliiton vuoden 2017 päälentonäytös Seinäjoella käynnistyi lauantaina 10. kesäkuuta. Aurinkoinen sää veti yleisön paikalle heti aamusta lähtien ja järjestäjän arvion mukaan lentonäytöstä seurasi yli 6500 katsojaa. Taivaalla nähtiin mm. Eurofighter Typhoon, Saab JAS 39C Gripen sekä kotimainen F/A-18 Hornet ja Midnight Hawks. Lentonäytös jatkuu vielä sunnuntaina 11. kesäkuuta.

SI_Latikka ”Alustavan arvion mukaan iltapäivästä paikalla oli jo yli 6500 katsojaa. Tapahtuma oli erittäin onnistunut ohjelmaltaan ja järjestelyt toimivat hyvin. Olen oikein tyytyväinen”, kertoi Ilmailuliiton toiminnanjohtaja Timo Latikka Lentoposti.fi:lle.

Illan mittaan puhuttiin jo jopa 10 000 lentonäytösvieraasta.

Lauantaiaamu oli valjennut harmaana mutta aurinko alkoi tulla näkyviin jo lentonäytöksen avaushypyn jälkeen. Paikalla oli paljon katsojia ja erityisesti hävittäjät vetivät näytöslinjan aidanvierustat täyteen. Ohjelma mahdollisti myös esittelypisteisiin tutustumisen eikä ruokapisteiden jonot päässeet kasvamaan turhan pitkiksi.

SI_HW_yleisSuomen Ilmailuliitto esitteli omaa toimintaansa laajasti suuressa hallissa. Tarjolla oli paljon tietoutta eri ilmailuharrasteista ja kiinnostuneita riitti. 

Esillä hallissa oli mm. yleisilmailu, kuumailmapallot, laskuvarjourheilu sekä moottoroidut liitovarjot ja RC-lennokit.

Seinäjoella oli mukana myös kolme Ilmavoimien HX-hävittäjähankkeeseen osallistuvaa valmistajaa BAE Systems, Saab ja Boeing. Taivaalla nähtiin kaksi kolmesta eli Eurofighter Typhoon ja JAS 39C Gripen. Boeing oli mukana vain maanäyttelyssä.

Super Hornetia ei nähty ilmassa ja syyksi tähän mainittiin koordinointiongelmat muiden tahojen kuin järjestäjän kanssa.

SI_GR_saab_yleisHelsingissä Ilmailumuseon järjestämässä lentonäytöksessä perjantaina paikalla olleet Dassault Aviation ja Lockheed Martin eivät olleet mukana seinäjoella. Tämän havaitsi mm. oranssien lippalakkien vähyytenä, joita nähtiin perjantaina Helsingissä ja vuosi sitten Kuopion päälentonäytöksessä. Nyt enemmistöllä oli päässään Saabin punainen Gripen-lakki.

Boeing esitteli osastollaan ns. Advanced Super Hornetia, joka on yhtiön uusin kehitysversio hävittäjästä. Suomessa vierailevan US Navyn F/A-18E Super Hornetin runkoon oli asennettu näyttelyä varten siiven yläpuoliset polttoainetankit. Ne näkyvät kyhmyinä rungon päällä ohjaamon takana.

SI_SHN_teippiLisäpolttoainemäärä kasvattaa koneen kantamaa mutta niiden aerodynaamiset vaikutukset ovat Boeingin mukaan minimaaliset.

Koska Navyllä ei vielä toistaiseksi ole tälläistä konetta teipattiin alkuperäiset tunnukset piiloon ja sivuvakaajat saivat koristeekseen Boeingin tarrat.

Myös paikalle tuotu Super Hornet -simulaattori sai nuoremmat ja vanhemmat kokeilemaan taitojaan hävittäjän ohjaamossa.

SI_EF_1Typhoon saapui paikalle Helsinki-Vantaalta puolenpäivän jälkeen ja esitteli ensimmäisenä suorituskykyään Seinäjoen yllä. Koneen tehoreservi ja ketteryys tulivat selkeästi esille ohjelman aikana. Vauhdikkaan esityksen jälkeen hävittäjä laskeutui Seinäjoen 2000 metrin mittaiselle kiitotiellle.

Molemmat Eurofighterit poistuivat näytöksestä lauantain aikana. Lentonäytöksen päätyttyä poistunut toinen Eurofighter kevensi polttoainekuormaansa lentämällä kentän yläpuolella yli 5000 jalan korkeudessa useamman ympyrän ennen siirtymistään reitille.

SI_GR_pilotSaab toi Seinäjoelle kolme Gripeniä. Niistä yksi oli esillä näytösvieraille asejärjestelmien kanssa yhtiön esittelypisteellä. Paikalla sai tutustua Gripeniin myös virtuaalilasien avulla.

Saabin nyky-Gripenin suorituskykyä esitteli taivaalla Ruotsin ilmavoimien kapteeni Henrik Björling. Ruotsalaiskoneen esityksessä nähtiin hävittäjäesiintyjien lyhin kiitotienmittaus niin lentoonlähdössä kuin laskussakin. Esityksessä käytettiin myös soihtuja.

SI_HN_soihtuLentonäytöksen ensimmäisen päivän viimeisessä osiossa nähtiin Ilmavoimien historiallinen VL Viima -koulukone, nykyinen F/A-18C Hornet -monitoimihävittäjä ja Midnight Hawks. Tapio Yli-Nisulan Hornet-soolo otti jälleen yleisönsä.

Esityslennolla nähtiin laajasti koneen suorituskykyä hiipivästä saapumisliusta repivään nousukaartoon ja lopuksi vielä näyttävä soihdutus. Midnight Hawks lensi Finlandian säestyksessä Suomi 100 -juhlavuoden sinivalkoisissa erikoisväreissä.

Myös pyöriväsiipiskalustoa nähtiin ilmassa, kun Rajavartiolaitoksen Agusta Bell AB414, maavoimien NH Industries NH90 ja Hughes MD500 esittelivät kykyjään. NH90-lennolla ei tällä kertaa käytetty soihtuheitteitä, joita esiteltiin mm. Helsingissä lippujuhlapäivän ja Suomen Ilmailuliiton lentonäytöksissä.

 Lentonäytös jatkuu sunnuntaina 11. kesäkuuta ja taivaalla nähdään mm. Ilmavoimien F/A-18C Hornet, Osastotaitolentoryhmä Midnight Hawks sekä Saab JAS 39C Gripen ja paljon muuta.
SI_MH_rivi

SI_GR_nousu

SI_HW_FM

SI_ASHN