Maailman ensimmäinen 100% biopolttoainelento viime lokakuussa antoi rohkaisevia tuloksia vaihtoehtoisten polttoaineiden ympäristövaikutuksista. Kanadan kansallisen tutkimuskeskuksen NRC:n tutkijoiden mukaan biopolttoaine on puhtaampaa ja yhtä tehokasta kuin perinteinen lentokonepolttoaine. Tunnin mittainen biopolttoainelento lennettiin Kanadassa lokakuussa 2012 noin 30 000 jalan korkeudessa, joka on normaali matkalentokorkeus liikennekoneilla. Lennolla käytettiin 100-prosenttisesti öljykasveista valmistettua biopolttoainetta. "Olemme tyytyväisiä positiivisiin tuloksiin. Lento sujui hyvin ja kerätty data antaa entistä parempaa tietoa biopolttoaineiden vaikutuksesta ympäristöön", kertoi NRC:n johtaja John R Dugal. "Jatkamme työtä yhteistyökumppaneidemme Applied Research Associatesin, Chevron Lummus Globalin ja Agrisoma Bioscience Inc:n kanssa tuodaksemme markkinoille tehokkaan energiaratkaisun. Lopputuotteena on luvassa kestävän kehityksen vaihtoehto päästöjen vähentämiseksi." Analysoitujen tulosten mukaan aerosolipäästöt olivat 50 prosenttia pienemmät kuin perinteisellä lentopolttoaineella operoidulla lennolla. Lisäkokeet osoittivat myös moottorin hiukkaspäästöjen pudonneen 25 prosentilla ja nokipäästöjen laskeneen jopa 49 prosentilla verrattuna perinteiseen lentokonepolttoaineeseen. Kokeiden aikana moottorin suoritusarvot havaittiin samanlaisiksi kuin perinteistä lentokonepolttoainetta käytettäessä, mutta kulutus pieneni 1,5 prosentilla. Lento tehtiin Falcon 20 -liikesuihkukoneella Ottawan yläpuolella. Tuloksia kerättiin mm. Lockheed T-33 Shooting Star -suihkuharjoituskoneella. Lennolla käytetyn öljykasveista valmistetun ReadiJet-biopolttoaineen olivat valmistaneet Applied Research Associates (ARA) ja Chevron Lummus Global (CLG). Tutkimuksen rahoittajia ovat Kanadan hallituksen puhtaan liikenteen projekti sekä Green Aviation Research and Development Network.
|
|||