Laskuvarjokerho Skydive Finland asensi huhtikuun lopulla Caravan-hyppykoneeseensa aiempaa hiljaisemman potkurin. Investoimalla siihen hyppääjät pyrkivät vähentämään lentomelua Utissa. Ensimmäisten arvioiden mukaan tavoitteessa onnistuttiin ja edessä ovat Finavian toteuttamat melumittaukset.
Sen lisäksi uuden potkurin melua on vähennetty myös lapojen muotoilulla. Englanniksi moderni design tunnetaan nimellä "Scimitar blade" (scimitar on sapeli eli käyräteräinen miekka). Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASAn melutodistusten mukaan uuden potkurin aiheuttama melu lentoonlähdössä on yli 8 dB pienempi kuin nykyisen potkurin. Tällöin korvakuulolla aistittu melutaso käytännössä lähes puolittuu. Moderni potkuri on tarkoitettu nimenomaan hyppykoneisiin ja täyttää tiukat saksalaiset melunormit. Sen lavat ovat komposiittirakennetta ja napa alumiinia. "Melutason aleneminen tullaan vielä todentamaan Finavian tekemin melumittauksin kesäkuun aikana", kertoo Skydive Finland ry:n puheenjohtaja Ville Kajala. "Nyt hankittu potkuri on markkinoiden hiljaisin käyttämäämme konetyyppiin hyväksytty potkuri. Saksassa, jossa lainsäädäntö asettaa lentotoiminnalle Euroopan tiukimmat ympäristövaatimukset, tällaisella potkurilla varustetut koneet saavat operoida ilman rajoituksia", Kajala jatkaa. "Aiomme lähivuosina investoida merkittävästi Utin hyppykeskuksen kehittämiseen ja uudistaa toimitilamme. Potkuri-investoinnin ansiosta toivomme voivamme toimia jatkossakin vähintään nykyisin ehdoin", Kajala kertoo. Uusi potkuri asennettiin yhdistyksen omistamaan Cessna 208B Grand Caravaniin (OH-DZF). Koneella lennetään yli kaksi kolmasosaa Utin hyppylennoista. Investointi oli arvoltaan yli 30 000 euroa.
Utti Kouvolassa on Suomen suurin laskuvarjohyppykeskus (ns. Drop Zone, Caravanin rekisteri OH-DZF on lyhenne sanoista Drop Zone Finland). Utissa on hypätty vuodesta 1963 alkaen. Se on myös suomalaisen sotilaslaskuvarjotoiminnan kehto.
Lue myös Lentoposti.fi:n aiempi uutinen Utin hyppykoneen muutoksista ja laskuvarjohyppytoiminnasta yleisemmin:
|
|||