Uusi kotimaista tuotantoa oleva Atol-amfibiolentokone esiteltiin AERO 2014 -messuilla Saksassa

ATOL_1Atol Avion Oy esitteli uuden version Atol-amfibiolentokoneesta Saksan Fridrichshafenissa järjestetyillä AERO 2014 -messuilla. Kaksipaikkainen vedestä ja maalta operoitava pienlentokone on suunniteltu Rovaniemellä. Se hyödyntää kevyttä mutta vahvaa puukomposiittirakennetta sekä uusinta elektroniikkaa.

Saksassa järjestettävä AERO Friedrichshafen -messu on Euroopan suurin kevyt- ja
yleisilmailunäyttely. Tapahtuma järjestettiin jo 21. kerran. Mukana oli 630 näytteilleasettajaa 35 maasta.

Nyt päättyneiden messujen jälkeen Atol nähdään myös Suomessa. Alkukesän aikana konetta esitellään useissa tilaisuuksissa. Ensimmäisten asiakkaille toimitettavien koneiden tuotanto on käynnistymässä.

“Vaikka kone pohjautuukin 90-luvun alkupuolen kotimaiseen Atol Amfibio -koneeseen, näkyy nyt esiteltävässä konemallissa vuosien kehitystyön tulokset”, kertoo Atolin suunnittelija Markku Koivurova.

"Koneen käyttöä helpottavia yksityiskohtia on hiottu todella paljon ja esimerkiksi pakkaaminen näppärään kuljetusvaunuun onnistuu lentäjältä muutamassa minuutissa siipien pikakiinnitysjärjestelmän avulla."

Atolia myydään uuden kevyille harrastekoneille tarkoitetun LSA-luokan vaatimusten mukaisena versiona.

ATOL_2“Uudessa LSA-luokassa on maailmanlaajuisesti merkittävästi potentiaalia. Monilla kilpailijoilla kehitystyö on ollut hidasta, eikä tuotantomalleja ole vielä esitelty", kertoo myyntijohtaja Anssi Rekula.

"Uskomme nyt esiteltävän Atol-koneen herättävän kiinnostusta vesilentämisestä kiinnostuneiden saksalaisten lisäksi myös muiden maiden ilmailijoiden piirissä. Aero-messuilla tavoitamme valtavan määrän alan harrastajia ja ammattilaisia ja odotammekin messuilta todella paljon.”

Kaksipaikkainen Atol-amfibiolentokone on ultra/LSA-luokan ilma-alus, jonka suurin lentoonlähtöpaino on 495 tai 650 kg versiosta riippuen.

Voimanlähteenä on 100-hevosvoimainen Rotax 912iS-moottori, joka käyttää 95 tai 100LL polttoaineita. Valmistaja lupaa koneelle 170 kilometrin tuntinopeuden matkalennossa. Toiminta-aika on viisi tuntia.

Atol Avion aloitti vuonna 2011 Atol-koneen uuden prototyypin rakentamisen. Koneessa on pidempi runko kuin alunperin vuonna 1984 suunnitellussa versiossa. Aikanaan konetta esiteltäessä nimen ATOL kerrottiin olevan lyhenne sanoista "Amazing Take-Off and Landing".

Atol Avion-sivusto

Atol 450 -prototyyppi Suomen Ilmailumuseon nettisivuilla

Lue myös: