Timo Toivosella on nimissään jo aiempi laskuvarjohypyn korkeusennätys. Vuonna 2013 hän hyppäsi Utissa Cessna Caravan -koneesta 9302 metristä. Lopullisena tavoitteena Toivosella on hyppy yli 10 kilometristä. Aiempi ennätys oli niinkin kaukaa historiasta kuin vuodelta 1968, jolloin Tuomo Aaltonen hyppäsi samaten Utissa 9190 metrin korkeudesta. Koneena tuolloin oli Pilatus PC-6 Porter.
Nyt perjantaina tehdyllä korkeusennätyslennolla oli käytössä Linnan Pallon Lindstrand LBL 150A (OH-DRF "Lindorff"). Sen nostokyky riitti kahdelle henkilölle mutta lopullisella ennätyshyppylennolla 10 kilometriin tarvitaan suurempi pallo, jotta mukaan saadaan toinen pilotti. Lennolla testattiin myös kaasun riittävyyttä sekä poltinkonstruktion toimivuutta suurissa korkeuksissa. Pallo starttasi iltaseitsemältä Pioneeripuistosta Kouvolan Korialta. Nousu jatkui Toivosen AltiTrack-korkeusmittarin mukaan hieman yli 8500 metrin korkeuteen. Suomen Ilmailuliitolle tehtävää ennätyshakemusta varten lukema vielä tarkentuu. Ennätyskorkeudessa pallon poltinten ns. pilottiliekki sammui ja miehistö joutui kuoren lämpötilan pudotessa laskeutumaan alemmaksi. Kun polttimiin johdettavan kaasuvirtauksen sytyttävä pilottiliekki oli alemmissa korkeuksissa saatu jälleen tulille, ennätyskaksikon piti vielä etsiä laajan metsäalueen yllä laskeutumispaikkaa. Lopulta Heinolan itäpuolelta iltahämärissä löytyi kuumailmapallolle soveltuva laskeutumisalue. +TT+ Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja Timo Toivosen ennätysyrityksistä:
|
|||