Uusiutuva Neste MY Diesel laajaan käyttöön Amsterdamin Schipholin lentoaseman maakalustossa

NESTE_biofuel_helAmsterdamin Schipholin lentoaseman kaikissa dieselkäyttöisissä maa-ajoneuvoissa ja laitteissa käytetään uusiutuvaa Neste MY Diesel -polttoainetta tammikuusta 2023 alkaen. Kyseinen polttoaine valmistetaan sataprosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista.  

KLM Equipment Services (KES) toimittaa polttoainetta käytettäväksi kaikkkiin Amsterdamin Schipholin ajoneuvoihin ja laitteisiin. KES hankkii uusiutuvaa Neste MY Dieseliä Nesteen jakelukumppani EG Groupilta. Lentoasemalla sijaitseva jakeluasema ja kolme säiliöautoa huolehtivat polttoaineen jakelusta seitsemänä päivänä viikossa.

“Nyt kun KLM Equipment Services siirtyy käyttämään Neste MY Uusiutuvaa Dieseliä kaikissa lentoaseman dieselkäyttöisissä maa-ajoneuvoissa ja laitteissa, panoksemme Schipholin vastuullisuustavoitteiden toteuttamiseksi kasvaa huomattavasti", sanoi Nesteen uusiutuvien maantiepolttoaineiden myynnistä vastaa apulaisjohtaja Peter Zonneveld.

“KLM Equipment Services on jo EG Groupin asiakas voiteluaineiden alalla. Nyt yhteistyömme laajenee entisestään kattamaan myös uusiutuvaan Neste MY Dieselin. Olemme hyvin iloisia siitä, että KES valitsi Nesteen tuottaman uusiutuvan dieselin maa-ajoneuvojen ja laitteiden polttoaineeksi ja että EG Group voi osaltaan auttaa tässä”, sanoi Rob Wemekamp, B2B Sales Manager, EG Group.

Uusiutuva Neste MY Diesel valmistetaan sataprosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista. Se on niin sanottu drop-in-polttoaine, jonka käyttö ei edellytä muutoksia nykyisiin ajoneuvoihin ja laitteisiin, energiajärjestelmiin tai polttoaineen jakelujärjestelmiin. Neste MY Dieselin käytöllä kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää keskimäärin 90 %, kun päästöjä polttoaineen elinkaaren aikana verrataan fossiiliseen dieseliin.

Schipholin lentoaseman maahuolinnassa on käytössä noin 1 900 dieselajoneuvoa. Kalustoon kuuluu monenlaisia ajoneuvoja, kuten tavallisia henkilö- ja pakettiautoja, traktoreita ja trukkeja, mutta myös erikoistunutta maalaitteistoa, kuten hihnakuljettimia, highloader-konttinostimia, nostimella varustettuja catering-autoja, lentokoneiden tankkausautoja, matkustajaportaita ja maavirtalaitteita. 

“Uusiutuvien polttoaineiden tuotantokapasiteettimme kasvaa 5,5 miljoonaan tonniin vuoden 2023 loppuun mennessä ja edelleen 6,8 miljoonaan tonniin vuoden 2026 loppuun mennessä. Meillä on siis erinomaiset edellytykset auttaa asiakkaitamme ympäri maailman siirtymään vastuullisempiin ratkaisuihin”, jatkoi Nesteen Zonneveld.

“Tällä hetkellä 40 prosenttia lentoaseman moottoriajoneuvoista on sähkökäyttöisiä. Tulevina vuosina tämä osuus kasvaa entisestään. Osaan raskaasta erikoiskalustosta on kuitenkin teknisesti haastavaa kehittää tarpeeksi nopeasti ladattavaa akkua, jonka kapasiteetti olisi riittävä. Siksi uusiutuva Neste MY Diesel on tällä hetkellä hyvä ratkaisu”, kertoi KES:n päästövähennysohjelmasta vastaava Paul Feldbrugge.

“Tämä on merkittävä askel kohti maatoimintojen nollapäästötavoitetta vuoteen 2030 mennessä. Ajoneuvoissa, joille ei toistaiseksi ole saatavana sähkö- tai vetykäyttöisiä vaihtoehtoja, voidaan käyttää uusiutuvaa dieseliä. Lentokenttäalueella, jossa kuormia liikutellaan lentokoneisiin ja niistä ulos, kaikki toimijat käyttävät uusiutuvaa dieseliä, mukaan lukien Aviapartner, dnata, Menzies, Swissport, KLM Ground Services ja Viggo", kertoi Schipholin lentoasemalla operoivan Royal Schiphol Groupin vastuullisuudesta vastaava Denise Pronk.

"Olemme erittäin tyytyväisiä tähän. Lisäksi on tärkeää, että kasvatamme edelleen sähköajoneuvojen määrää Schipholilla. Myös uusia latausasemia on tulossa huomattava määrä lisää”, jatkoi Pronk.